Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa

28. 3. 2019

Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.

Obsah:

  • Výrobky šité na míru
  • Krůček po krůčku až na samotný vrchol
  • Stane se z malé firmy Velký bratr? Uvidíme…
  • Výrobky šité na míru

    Když Kanekichi Yasui zakládal v japonském městě Nagoja v roce 1908 maličký podnik nesoucí jeho jméno, jistě netušil, že o sto let později z něj bude renomovaná nadnárodní společnost. Kanekichi se zpočátku živil opravami šicích stroje a výrobou náhradních dílů pro ně určené. V roce 1925 řízení firmy převzal syn Masayoshi, nejstarší z deseti dětí, který otci pomáhal již od svých 9 let. Firmu přejmenoval na Yasui Brothers 'Sewing Machine Co., tedy Šicí stroje bratrů Yasuiových.

    V té době trhu s šicími stroji dominovaly dovážené výrobky. Masayoshi si stanovil ambiciózní cíl tento stav změnit: rozhodl se vyrábět takové produkty, které kvalitou předčí importované stroje a uspějí i v zahraničí.

    V roce 1928 bratři Yasuiové společně vyvinuli a vyrobili první vlastní šicí stroj, který byl určený pro výrobu slaměných klobouků a umožňoval šití řetízkovým stehem. Od tohoto okamžiku rodinná firma vyráběla šicí stroje pod jedinečným názvem Brother.

    brother-1-nahled2.jpg

     

    Podnik se úspěšně rozvíjel a jeho vedení i zaměstnanci postupně pronikali do tajů jemné mechaniky, získávali bohaté zkušenosti a přicházeli s novými nápady. V roce 1932 firma představila první domácí šicí stroj, vyrobený kompletně v Japonsku. Ihned poté, co byl uveden na trh, počet objednávek překonal veškeré představy. Pravděpodobně také díky dlouhé životnosti, která měla být údajně desetkrát vyšší než u dovezených strojů. Dokladem vysoké kvality šicích strojů značky Brother byl také jejich export v objemu 200 kusů do čínské Šanghaje.

    brother-2-nahled2.jpg

    Krůček po krůčku až na samotný vrchol

    Klíčové období revolučních změn prožil Brother v 50. letech 20. století. V té době společnost zvyšuje celkový objem produkce, rozšiřuje svůj výrobní program o domácí pletací stroje, elektrické spotřebiče, ventilátory, žehličky a další. Firma se začíná dynamicky rozrůstat a expanduje na zahraniční trhy. Roku 1954 Brother založil pobočku v New Yorku a o čtyři roky později v irském Dublinu. Vzniká evropská pobočka firmy Brother Europe. Mezitím, na základě požadavku od prezidenta americké pobočky Brother International Corporation (USA) Maxe Hugela, zahájil v roce 1956 Masayoshi Yasui vývoj a posléze i výrobu přenosného psacího stroje, který byl v té době ve Spojených státech velmi žádaný.

    Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat:

    • 1961 S pomocí přenosného psacího stroje JP1-111vstupuje na pole kancelářské techniky.
    • 1964 Na olympijských hrách v Tokiu poskytla firma 300 psacích strojů pro zahraniční novináře, což značně zlepšilo globální vnímání značky Brother.
    • 1968 Brother kupuje továrnu na šicí stroje v Manchesteru.
    • 1971 Brother jako první na světě úspěšně vyvíjí první vysokorychlostní jehličkovou tiskárnu, což znamenalo masivní rozšíření levného tisku do kanceláří i domácností
    • 1976 Brother vyrábí první elektrický šicí stroj označený jako Compal DX. Do roku 1980 se šicí a psací stroje díky zmenšené elektronice stávají multifunkčními a široce dostupnými.
    • 1980 Brother vyrábí elektronický psací stroj EM-1 pro kancelářské použití.
    • 1982 Na trh přichází osobní tiskárna Brother EP-20 napájená pomocí baterie a využívající technologie tepelného tisku
    • 1987 Po téměř desetiletí výroby jehličkových a tzv. znakových tiskáren s typovým kolečkem zahajuje společnost Brother v roce 1987 výrobu své první vysokorychlostní laserové tiskárny s označením HL-8. Není žádným překvapením, že tento ve své době revoluční produkt získal prestižního ocenění Editors Choice 2012 amerického časopisu PC Magazine.
    brother4-nahled2.jpg

    Stane se z malé firmy Velký bratr? Uvidíme…

    Od 90. let 20. století až do dnešní doby se japonská firma, která kdysi začínala jako malý rodinný podnik, opět o něco rozrostla a svými výrobky stále ohromuje svět. Ať již jsou to skenery, faxy, multifunkční zařízení, tiskárny etiket a RFID štítků, miniaturní mobilní tiskárny, laserové, inkoustové, termotiskové či LED tiskárny, stále jde o špičkové výrobky, které usnadňují chod kanceláří, obchodů, skladů i domácností. A jak dokazují např. brýle AiRScouter vybavené barevným displejem, který zobrazuje uživatelům obrázky z počítačů a mobilních zařízení, Brother dokáže držet krok se svou konkurencí a své produkty neustále inovuje.

    V současné době skupina Brother poskytuje služby zákazníkům po celém světě. Její produkty vznikají v některém ze 17 výrobních závodů. Společnost, v níž pracuje více než 38 000 zaměstnanců, disponuje hustou sítí vlastních prodejních míst ve 44 zemích. Budoucnost této firmy, která začínala prakticky od nuly, je stále otevřená….

    Podobné články

    4 minuty čtení

    Příběh značky Samsung: Jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal největší světový výrobce elektroniky

    V roce 2018 se společnost Samsung vyšplhala na 12. místo žebříčku nejhodnotnějších firem světa. Jihokorejský gigant loni oslavil 80 let od svého založení a mezi 10 nejhodnotnějšími společnostmi světa najdete jenom dvě, jejichž historie sahá ještě hlouběji. Pojďte s námi zjistit, jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal světový technologický leader současnosti.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Příběh značky HP - přátelství na celý život

    Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tyto původně garážové firmy byly synonymem malých podniků, jejichž zakladatelé měli na rozjezd svého byznysu jen pár centů. Časem se tyto společnosti rozrostly a jejich výrobky či služby změnily svět. Někdy jim k úspěchu stačil dobrý nápad, jindy značná drzost, s jejíž pomocí majitelé takového podniku neotřelý nápad ukradli konkurenci. Osudy některých posloužily jako námět pro filmové zpracování. Filmy jako Sociální síť, Piráti ze Silicon Valley či Jobs zná dnes téměř každý. Jeden však chybí: příběh firmy Hewlett - Packard, jedné z ikon počítačového průmyslu.

    Celý článek »