Příběh značky HP - přátelství na celý život

13. 3. 2019

Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tyto původně garážové firmy byly synonymem malých podniků, jejichž zakladatelé měli na rozjezd svého byznysu jen pár centů. Časem se tyto společnosti rozrostly a jejich výrobky či služby změnily svět. Někdy jim k úspěchu stačil dobrý nápad, jindy značná drzost, s jejíž pomocí majitelé takového podniku neotřelý nápad ukradli konkurenci. Osudy některých posloužily jako námět pro filmové zpracování. Filmy jako Sociální síť, Piráti ze Silicon Valley či Jobs zná dnes téměř každý. Jeden však chybí: příběh firmy Hewlett - Packard, jedné z ikon počítačového průmyslu.

Obsah:

  • „Tenhle příběh je pravda, ať visím, jestli vám budu lhát….“
  • „Korunou si hodím…“
  • Rozděl a panuj
  • „Tenhle příběh je pravda, ať visím, jestli vám budu lhát….“

    Michal Tučný zpíval o tom, „že si báječnou ženskou vzal jeden báječnej chlap.“ A my vám povíme příběh, kde se jeden báječný vynálezce seznámil s druhým báječným inženýrem a vzešlo z toho úspěšné podnikání a přátelství na celý život. Ti pánové se jmenovali Williama HewlettDavid Packard a poznali se během studia elektroinženýrství na Stanfordově univerzitě v Kalifornii.

    Rok 1934 znamenal úspěšné zakončení studia na Stanfordově univerzitě pro dva talentované inženýry, budoucí byznysmeny a celoživotní přátele: Billa Hewletta (celým jménem William Redington Hewlett) a Davida Packarda. Začali spolupracovat již v roce 1935, tedy v dobách velké hospodářské krize, ale teprve při rybaření během výletu v horách Colorada se spolu domluvili na založení společného podniku.

    A tak pět let poté, co opustili svoji alma mater, na začátku roku 1939, dostal jejich americký sen pevné obrysy. Pro místo svého podnikání si zvolili dvojpodlažní bytový dům na Addison Avenue č. 367 (původně 369) nedaleko Palo Alto. Jeho součástí byla i malá dřevěná garáž, kde našli zázemí pro své budoucí plány. V roce 1987 byla tato jejich první dílnička prohlášena za státní památku Kalifornie.

    hp1-nahled2.jpg

     

    Byl 1. leden 1939, investicí čas. A tou první investicí do společnosti, která formálně vznikla právě toho dne, bylo pouhých 538 amerických dolarů. Prvním výrobkem čerstvě založené společnosti byl audio oscilátor 200A, určený pro testování zvukových zařízení. Pozdější model 200B byl natolik kvalitní, že jej zakoupilo tehdy začínající, dnes legendární filmové studio známého americký producenta a režiséra Walta Disneyho. HP nadále rostlo: dva roky po svém založení firma dosáhla obratu více než 100 000 dolarů, o dva roky později to byl již necelý milion. 8. srpna 1947 se Hewlett- Packard proměnila v akciovou společností, od 6. listopadu 1957 se staly její akcie veřejně obchodovatelnými.

    „Korunou si hodím…“

    Jméno společnosti není nikterak originální, je zřejmé, že její název Hewlett - Packard (zkráceně HP) je složen z prvních písmen příjmení obou zakladatelů. O pořadí si prý tehdy hodili mincí. David Packard sice vyhrál, ale nakonec gentlemansky ustoupil a oba pánové se dohodli na tom, že svůj podnik s elektronikou pojmenují Hewlett-Packard Company.
    Oba jeho majitelé zpočátku vyráběli a prodávali více různých druhů zboží určeného pro zemědělství i hospodářství (mj. voltmetry, kalkulačky, dále pak zařízení pro bowlingové dráhy či automatická splachovadla), až teprve později se specializovali na výrobu špičkové elektroniky.

    hp2-nahled2.jpg

     

    Co se však v průběhu historie firmy měnilo, bylo její logo. Původně šlo o dvě písmena známá písmena hp umístěná do podélného modrého obdélníku; od roku 1981 se pak tato 2 bílá písmena nacházela v kruhu téže barvy. K poslední změně došlo v roce 2016, kdy světlo světa spatřilo zlaté futuristické logo s ostře řezanými písmeny. Je tvořeno čtyřmi lomítky - dvěma kratšími a dvěma delšími - a stojí za ním designerské studio Moving brands.
    Jako nejslavnější výrobky americké společnosti můžeme uvést minipočítače HP 2100/HP 1000, první vědecké (HP 9100A) i osobní či kapesní kalkulátory (HP-35 z roku1972), nicméně světovou proslulost firma získala především díky svým inkoustovým a laserovým tiskárnám vyráběným v 80. letech 20. století.

    Rozděl a panuj

    Dnes je Hewlett-Packard (zkráceně HP) nadnárodní společností, jednou z největších ve svém oboru. Centrálu má v kalifornském Palo Altu a působí téměř ve všech zemích světa. Název firmy zůstal po celou dobu stejný, pokud tedy za změnu nepovažujeme její rozdělení, ke kterému došlo 1. srpna 2015. Vznikly dvě samostatné divize: HP Inc. (HP.com) a Hewlett-Packard Enterprise (HPE.com), přičemž HP Inc. má na starosti hardware a rozvoj nových technologií, HPE se zaměřuje především na vývoj software.

    Mezi oblasti jejího podnikání v současnosti patří především informační technologie a výrobky s nimi související:

    • inkoustové, laserové a velkoformátové tiskárny, 3D tiskárny,
    • PC, notebooky, servery, tablety,
    • monitory,
    • skenery, multifunkční zařízení,
    • myši a klávesnice,
    • webové kamery,
    • digitální fotoaparáty,
    • síťové prvky,
    • vědecké kalkulátory.

    V sortimentu této firmy najdeme samozřejmě i tonery, cartridge a veškeré spotřební zboží související s tiskem a s oborem IT. S těmito produkty se můžeme setkat v téměř každé kanceláři, obchodu či domácnosti. Kvalitních výrobků s tradičním modrým logem HP najdeme na světě milióny. Nejen v České republice je Hewlett-Packard dlouhodobě nejprodávanější značkou laserových tiskáren.

    Podobné články

    3 minuty čtení

    Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa

    Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Příběh značky Lexmark: recept na úspěch? 18 hodin práce denně

    V porovnání s jinými značkami je Lexmark poměrně mladou společností - na trhu působí teprve od začátku 90. let. Přesto se v prodeji tiskáren rychle stihl zařadit mezi světové giganty. Jak se to firmě, která už téměř tři dekády sídlí v americkém Lexingtonu, povedlo?

    Celý článek »