Příběh značky Lexmark: recept na úspěch? 18 hodin práce denně

19. 4. 2021

19. dubna 2021, 10:00 | V porovnání s jinými značkami je Lexmark poměrně mladou společností - na trhu působí teprve od začátku 90. let. Přesto se v prodeji tiskáren rychle stihl zařadit mezi světové giganty. Jak se to firmě, která téměř tři dekády sídlí v americkém Lexingtonu, povedlo?

To nejlepší z naší nabídky

Společnost Lexmark (oficiálně Lexmark International Inc.) nemá tak barvitou a spletitou historii jako třeba Canon nebo HP. Není ani typickou „garážovkou“ - vznikla roku 1991, kdy americká investiční společnost Clayton & Dubilier (dnes Clayton, Dubilier & Rice) odkoupila od IBM divizi pro vývoj a prodej tiskáren.

IBM si ve svém někdejším oddělení - přejmenovaném na Lexmark - ponechal 10% podíl, zbytek připadl investorovi. Součástí kupní smlouvy byla i řada privilegií: Lexmark např. své první výrobky prodával pod značkou IBM a dokonce směl s nabídkou práce oslovit zaměstnance svého obchodního partnera. Firma se vedle výroby tiskáren a náplní zaměřila také na produkci počítačových klávesnic (viz dále).

Hnací motor k úspěchu? Astronomický dluh

Výchozí pozice firmy nebyla vůbec jednoduchá: odkoupení od IBM totiž investiční společnost financovala bankovním úvěrem, takže od prvního dne své existence dlužil Lexmark 1 miliardu dolarů.

První ředitel firmy, Marvin Mann, podle svých slov pracoval 18 hodin denně, aby firmu z červených čísel vyvedl a udělal z ní prosperující společnost. Během prvních let zefektivnil výrobní proces natolik, že si v přidružené továrně (byla součástí prodeje) moho dovolit snížit počet pracovníků z 5 tisíc asi na 1 200, aniž by došlo k narušení produktivity.

Nutno říct, že k odcházejícím pracovníkům se Mann zachoval poměrně štědře; odcházejícím pracovníkům vyplácel 25 000 dolarů (začátkem 90. let šlo o vyšší částku, než kolik v USA činil průměrný roční plat) a navíc jim financoval rekvalifikaci.

Mannovi se také podařilo z IBM do Lexmarku přetáhnout např. ředitele výzkumu a vývoje, prodeje, marketingu a lidských zdrojů.

Relativně agresivní styl řízení (spojený s pokrokovým motivačním systémem) se vyplatil. Firma se na trhu rychle uchytila a vedle vlastních modelů začala vyrábět tisková zařízení i pro jiné společnosti, např. pro Dell. Během prvních dvou let existence se navíc Lexmarku podařilo srazit obří dluh o stovky milionů dolarů.

2.png

Marvin Mann při odhalení loga Lexmarku 11. ledna 1991 (ve funkci CEO skončil o sedm let později). Zdroj: twitter.com

Věděli jste, že
název Lexmarku vznikl složením výrazů „lex“ (zkratka pro lexikon) a „mark“ (anglicky „značka“)?

První modely

Už během roku 1991 přišel Lexmark se svými prvními produkty - jehličkovými tiskárnami IBM 2380 a IBM 4226. Klientům nabídl také program recyklace tonerů.

První barevnou inkoustovou tiskárnou od Lexmarku se v roce 1992 stal model IBM Color Jetprinter PS 4079. Odezva trhu byla vynikající, prodeje rostly - a v listopadu 1995 vstoupila společnost na newyorskou burzu. Ještě rok předtím ale své prodejní portfolio rozšířila o MarkVision, software na správu síťových zařízení (mezi která se řadí i tiskárny). Ten se setkal s obrovským úspěchem a dlouhou dobu platil za oborový standard.

3.png

Zdroj: lexmark.com

Souběžně s tiskárnami vyráběl Lexmark také klávesnice. Od IBM převzal např. výrobu legendární klávesnice Model M s pružinovou mechanikou.

4.png

První komerční multifunkci vyrobil Lexmark

Ve stejné době, kdy se z Lexmarku stala veřejně obchodovaná společnost, uvedl na trh vůbec první komerční multifunkci. Lexmark Medley umožňoval vedle barevného tisknutí také faxování, kopírování a dokonce i skenování (skenery byly počátkem 90. let spíše raritou). Souběžně došlo i k uvedení první barevné laserové tiskárny od Lexmarku (model Optra C) a definitivnímu nahrazení loga IBM logem Lexmarku.

5.png

Zdroj: lexmark.com

V roce 1997 Lexmark jako první výrobce nabídl spotřebitelům barevnou inkoustovou tiskárnu za méně než 100 dolarů. Zajímavým produktem byla i tiskárna Lexmark 5770 Photo Jetprinter, na které mohli uživatelé editovat snímky z digitálního fotoaparátu, aniž by se museli připojit k počítači.

Počátkem nového milénia začala firma outsourcovat své výrobní kapacity na zahraniční dodavatele. Výroba tiskáren se přesunula do čínského Šen-čenu (v Číně vyrábí Lexmark tisková zařízení dodnes), produkce tiskových hlavic a elektronických součástek našla svůj domov ve filipínském Cebu City. V indické Kalkatě zase Lexmark založil centrum pro vývoj softwaru.

Asijská spojka

Lexmark ve své historii zakoupil několik zajímavých společností, první z nich - Gestetner Lasers - v roce 1993. Nakonec ale sám akvizici podlehl, když jej v roce 2016 za 3,6 miliardy dolarů odkoupila trojice investičních společností: PAG Asia Capital, APEX Technology a Legend Capital.

6.jpg

Firma v omezené podobě vyrábí tiskárny dodnes. V roce 2012 ukončila výrobu inkoustových tiskáren, aby se mohla soustředit na vývoj ziskovějšího softwaru pro zobrazování a obrazovou analýzu.

Nehledě na to dnes Lexmark zaměstnává přes 7 tisíc lidí a zůstává synoynem pro globálně úspěšnou společnost.

Příběhy dalších společností
Zajímá vás, jak se přední výrobci tiskáren dostali na výsluní? Přečtěte si také o historii společností Brother, Samsung, HP, Canon a Dell.

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.

Podobné články

Canon: Příběh jedné z nejinovativnějších značek na světě

První fotoaparát vyrobili už v roce 1934 a krom toho, že se velmi nápadně podobal v té době věhlasným fotoaparátům Leica, na něm nebylo nic...

3. 10. 2019  Celý článek »

Příběh značky HP - přátelství na celý život

Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tyto původně garážové firmy byly synonymem malých podniků, jejichž zakladatelé měli na rozjezd svého...

13. 3. 2019  Celý článek »

Doprava od 69 Kč

na výdejní místa

Doručení do 48 hodin

Jsme fakt rychlí

U nás máte čas

Zboží můžete vrátit do 30 dnů

Odměníme Vás

Za každý nákup získáte věrnostní body