Příběh značky Samsung: Jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal největší světový výrobce elektroniky

22. 3. 2019

V roce 2018 se společnost Samsung vyšplhala na 12. místo žebříčku nejhodnotnějších firem světa. Jihokorejský gigant loni oslavil 80 let od svého založení a mezi 10 nejhodnotnějšími společnostmi světa najdete jenom dvě, jejichž historie sahá ještě hlouběji. Pojďte s námi zjistit, jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal světový technologický leader současnosti.

Obsah:

  • Název, který předurčuje k úspěchu
  • Příběh o podnikateli, který se nebál výzev
  • Když Samsung začal vyrábět černobílé televize, v USA už frčel barevný obraz
  • V 80. letech začal Samsung zaplavovat trh svými výrobky
  • Přerod z lokální hvězdičky ve světovou superstar přišel v 90. letech
  • Budoucnost Samsungu je ve (třech) hvězdách
  • Název, který předurčuje k úspěchu

    V překladu z korejštiny Samsung znamená „tři hvězdy“ a má symbolizovat „něco velkého“. A co jiného považovat za „něco velkého“, než to, co se této společnosti za 80 let své existence povedlo vybudovat? V současnosti je společnost Samsung považována za největšího výrobce a distributora elektroniky na světě.

    Podle kvalifikovaných odhadů má společnost hodnotu 326 miliard dolarů, což je na firmu ze země, která je jen o málo větší než Česká republika, a která po korejské válce patřila mezi nejchudší krajiny světa, hodně slušný výsledek.

    Příběh o podnikateli, který se nebál výzev

    Většina z nás se denně setkává s chytrými telefony, monitory, domácími spotřebiči nebo tiskárnami značky Samsung. Málokdo ale ví, že firmu založil v roce 1938 Lee Byung-chul jako lokální obchod s potravinami. Spolu se 40 zaměstnanci nabízel Lee zákazníkům sušené korejské ryby, zeleninu a vlastnoručně vyráběné nudle .

    Popis obrázku: Zakladatel společnosti Samsung Lee Byung-chul

    Lee byl velmi ambiciózním podnikatelem, od začátku se nebál velkých výzev. Když se naskytla možnost postavit továrnu na zpracování vlny, rozhodl se, že ve městě Daegu vybuduje rovnou největší továrnu svého druhu v celé Koreji.

    Firmě se dařilo, a tak netrvalo dlouho a přesunula své působiště přímo do hlavního města - Soulu. První tři dekády své existence společnost Samsung postupně investovla do potravinářského a textilního průmyslu, pojištění a prodeje zboží. Diverzifikace investic byla skvělou strategií a není tak divu, že po tom, co firma koncem 60. let začala investovat do elektroniky a o pár let později i do (ano, čtete správně) stavby lodí, následoval strmý růst. Z malého prodejce sušených ryb a nudlí se stala společnost, jejíž logo měli zanedlouho poznávat i daleko za hranicemi Koreje.

    Když Samsung začal vyrábět černobílé televize, v USA už frčel barevný obraz

    V době, kdy v USA už domácnosti vyměňovaly svoje černobílé televizory za barevné ve velkém, v Koreji (potažmo v celé Asii) o existenci „bedýnky s pohybujícími se obrázky“ neměla většina obyvatelstva ani potuchy. Až v momentě, kdy se rozhodli američtí a evropští výrobci expandovat na asijský trh otevřela korejská vláda otázku, zda by nebylo lepší si televize vyrábět „doma“. Zavedla podmínku pro zahraniční prodejce televizí: Pokud chtěli v Koreji své produkty prodávat, museli sdílet technologii výroby. Dala tak příležitost tamním výrobcům a společnost Samsung se po ní samozřejmě vrhla tygřím skokem.

    V roce 1970 spatřila světlo světa první televize značky Samsung, konkrétně se jednalo o černobílý model nesoucí označení P-3202. Spolu s masovým rozšířením pravidelného vysílání byl o televize obrovský zájem a o pouhých šest let později se značka Samsung mohla pyšnit miliontým prodaným zařízením.

    V 80. letech začal Samsung zaplavovat trh svými výrobky

    Až do konce minulého století společnost Samsung vždycky tak nějak naskakovala do rozjetého vlaku. Co se týká výroby dalších zařízení a domácích spotřebičů, přestože se značce poměrně dařilo, nemohla být považována za technologického leadera, dokud nezačala sama nové technologie vyvíjet.

    Jeden příklad hovořící za všechny: V roce 1982 Samsung naskočil do segmentu malých tiskáren (a částečně i telekomunikace), když uvedl na trh první fax. Nutno podotknout, že světový trh s tiskárnami, faxy a podobnými zařízeními už v té době měla „pod palcem“ čtveřice značek Canon, HP, EpsonBrother.

    V 80. letech už Samsung vydělával dost na to, aby se z pozice popelky na světovém trhu s elektronikou začal pomalu ale jistě dostávat na výsluní. Firma začala mohutně investovat do výzkumu a vývoje a krom toho, že se jim začalo dařit na světovém trhu v segmentu televizorů, praček i mikrovlnných trub, vstoupila společnost chytrou akvizicí jiné menší společnosti naplno i do odvětví telekomunikací.

    Přerod z lokální hvězdičky ve světovou superstar přišel v 90. letech

    Dekáda, která dala světu pokémony, tamagotchi a makarenu, byla pro Samsung zlomovou. Do svého už tak širokého portfolia produktů přidala počítačové čipy a paměťová zařízení. Záhy se stala jedním z leaderů světového trhu i v tomto segmentu a když pomineme společnost Intel, neměl Samsung v produkci počítačových čipů a pamětí ve světě konkurenci.

    Popis obrázku: Věděli jste, že za stavbu známého mrakodrapu Petronas Towers v Kuala Lumpur, který byl v době dokončení nejvyšší budovou světa, má na svědomí Samsung Engineering & Construction?

    samsung2-nahled2.jpg
    Firma Samsung Engineering & Construction ze skupiny Samsung se podílela i na stavbě mrakodrapu Burdž Chalífa v Dubaji, který je dodnes nejvyšší budovou světa.

     

    První mobilní telefon značky Samsung přišel na trh v roce 1988, pouhé 4 roky po tom, co Motorola představila světu vůbec první sériově vyráběný mobil. V segmentu mobilních telefonů se Samsungu ale zpočátku moc nedařilo. Velká část trhu připadala začátkem devadesátých let právě Motorole (v Koreji podíl na trhu 60 % versus 10 %, které připadaly na prodeje Samsungu) a kvalita mobilních telefonů Samsung byla bídná. Značka tak v tomto ohledu utržila na trhu pár tvrdých ran.

    V Samsungu prý dodnes koluje historka o tom, jak tehdejší šéf společnosti Kun-Hee Lee vypálil celý sklad, když zjistil, že celá řada mobilních telefonů, které měly jít do prodeje v roce 1995, nefunguje.

    Po tomto incidentu se napříč společností diskutovalo, zda by ze segmentu mobilních telefonů neměl Samsung raději odejít. Kun-Hee Lee nakonec rozhodl, že Samsung u mobilů zůstane, ale zásadně změní strategii. Namísto toho, aby se snažil vyrábět levné telefony dostupné pro všechny, zaměří se na vývoj jednotlivých součástek mobilů, a než se jim podaří vyrobit opravdu kvalitní telefon, tak bude prodávat díly ostatním výrobcům .

    Budoucnost Samsungu je ve (třech) hvězdách

    I díky odvážnému rozhodnutí tehdejšího šéfa je dneska společnost Samsung s cirka 20% podílem nejsilnějším hráčem na trhu s mobilními telefony. Z vrcholu žebříčku prodejů mobilů je nedokázal sesadit od roku 2011 ani Apple, ani v posledních letech rychle rostoucí Huawei. A když už zmiňujeme značku Apple, věděli jste, že Samsung je už dlouhá léta hlavním dodavatelem dílů pro telefony iPhone?

    samsung3-nahled2.jpg
    Strážné kolem kampusu výzkumného střediska společnosti Samsung v Silicon Valley vystřídala robotická ochranka od společnosti Knightscope. Budoucnost je teď.

     

    Společnost Samsung dnes udává směr takřka ve všech oblastech svého působení a řadí se po bok velikánů, jako jsou Google, Facebook, Apple nebo Amazon. Na sklonku druhé dekády 21. století čelí výzvám, jako jsou IoT (internet of things - internet věcí), nástup páté generace bezdrátových systémů (5G), virtuální realita nebo umělá inteligence. Vždyť to byl právě Samsung, který před nedávnem představil první smartphone se skládacím displejem, jenž má být budoucností mobilních telefonů. Zda bude i tento odvážný krok trefa do černého, na to si budeme muset ještě pár let počkat.

    Podobné články

    3 minuty čtení

    Příběh značky Dell: od montování počítačů na koleni po technologického giganta

    Dell dnes patří za jednu z největších technologických společností světa. Firma zaměstnává přes 165 tisíc lidí a její majitel okupuje přední příčky nejbohatších lidí planety. Nebylo tomu tak ale vždy. Ještě před tím, než se Dell vrhl do prodeje tiskáren a dalších komponent byly jeho hlavním produktem montované počítače. Nápad na jejich prodej se urodil v hlavě 19letého amerického studenta.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa

    Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.

    Celý článek »