Příběh značky Dell: od montování počítačů na koleni po technologického giganta

Dell dnes patří za jednu z největších technologických společností světa. Firma zaměstnává přes 165 tisíc lidí a její majitel okupuje přední příčky nejbohatších lidí planety. Nebylo tomu tak ale vždy. Ještě před tím, než se Dell vrhl do prodeje tiskáren a dalších komponent byly jeho hlavním produktem montované počítače. Nápad na jejich prodej se urodil v hlavě 19letého amerického studenta.

Osobní počítače na míru

Společnost Dell založil v roce 1984 – pod názvem PC’s Limited – Michael Dell, který na přání rodičů studoval na University of Texas v Austinu přípravný ročník medicíny. Dell si rychle uvědomil potenciál na míru montovaných počítačů.

Důležitou konkurenční výhodou byla také nižší cena na míru sestavených přístrojů oproti hotovým modelům, které nabízela např. společnost IBM. Byznys se rozjel astronomickou rychlostí; během prvního roku existence vygeneroval budoucí Dell obrat 73 milionů $. Významně k tomu přispěl i osobní počítač Turbo PC, první designový produkt společnosti Dell, který se prodával za 795 dolarů (dnes cca hodnota 1 990 $).

pcs_limited_turbo_pc_signed_by_michael_dell-nahled2.jpg

Exemplář přístroje Turbo PC podepsaný Michalem Dellem.

Přerod v Dell (Computer Corporation) přišel v roce 1987. Spolu s přejmenováním se firma začala rozšiřovat i do dalších zemí; první základnou mimo rodné Spojené státy byla Velká Británie, brzy následovaly další evropské země.

Úspěch společnosti stvrdil nástup na burzu – k emisi veřejně obchodovaných akcií došlo v červnu 1988, kdy bylo zakladateli teprve 24 let. O pár let později se Michael Dell stal ve věku 27 let nejmladším CEO, který se kdy umístil v magazínu Fortune v žebříčku 500 nejhodnotnějších společností. Jen o rok předtím vyrukovala společnost na trh se svým prvním modelem notebooku.

Věk internetu a příchod tiskáren

O tom, že Michael Dell umí chytit příležitost za pačesy a náležitě ji využít svědčí i fakt, že jeho společnost byla jednou z prvních, která využila internet coby prodejní médium. S internetovým prodejem začal Dell v roce 1996 (jen o rok předtím spustil online prodej Amazon). V té době firma zaměstnávala přes 8 tisíc lidí a šlo o mezinárodní korporaci v pravém slova smyslu.

Začátkem 3. tisíciletí se Dell stal největším výrobcem počítačů na světě. A začal se poohlížet, kterým směrem svou produkci rozšířit. Volba padla na domácí elektroniku a počítačové příslušenství. Firma začala vyrábět a prodávat televize, mp3 přehrávače a ve spolupráci se společností Lexmark – také tiskárny.

V duchu své tradice vyrábět přístroje pro různé situace vyrukoval Dell v první vlně s následujícími výrobky:

  • multifunkční inkoustové zařízení (v ceně za 139 dolarů),
  • laserová tiskárna (239 $),
  • vysokoobjemová laserová tiskárna (499 $, v síťové konfiguraci za 839 $).

Nechyběly ani Dell tonery. I u nich se firma pokusila o novátorský přístup; ve chvíli, kdy uživateli došla v tiskárně barva, přesměrovalo jej okno v počítači na dokoupení zásobníku na oficiální webové stránky výrobce.

Ústup z burzy a hvězdný návrat

Každá cesta ke hvězdám se někdy zadrhne – a pro společnost Dell nastal podobný okamžik v roce 2013. Prodej osobních počítačů dlouhodobě klesal na úkor notebooků a smartphonů a firma se musela vyrovnat i s několika špatnými rozhodnutími. Např. o několik let dříve společnost kvůli vadně vyroběným mateřským deskám přišla o několik stovek milionů dolarů.

To vše vyústilo k tomu, že se v roce 2013 po letech strávených v dozorčí radě vrátil do čela společnosti Michael Dell a firmu z veřejného obchodování stáhl. Následovala hluboká restrukturalizace, kdy firma upravila svou obchodní strategii a převzala např. společnost EMC Corporation zabývající se mj. cloudovými úložišti a počítačovým zabezpečením.

V době šlo o nejdražší akvizi technologické firmy v historii; za EMC Corporation zaplatil Dell 67 miliard dolarů. Dalších 21 miliard pak společnost investovala do výzkumu a vývoje. Tvrdá práce se ale vyplatila – v roce 2018 se společnost Dell znovu vrátila na burzu a od doby hodnotu svých akcií více než zdvojnásobila.

A Michael Dell? 55letý miliardář se kromě řízení společnosti věnuje také dobročinnosti. A rozhodně nešetří; prostřednictvím své nadace, kterou založil v roce 1999 se svou ženou, věnoval v průběhu let různým neziskovým organizacím a sociálním programům přes 1,23 miliardy dolarů.

Příběhy dalších společností 
Zajímá vás, jak se dnešní výrobci tiskáren dostali tam, kde jsou dnes? Přečtěte si také o historii společností Brother, Samsung, HP nebo Canon.

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.

Podobné články

Příběh značky HP – přátelství na celý život

Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tyto původně garážové firmy byly synonymem malých podniků, jejichž zakladatelé měli na rozjezd svého...

Příběh značky Brother – z Japonska až na kraj světa

Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o...

Doprava zdarmapro přihlášené zákazníky již od 749 Kč!
Doručení do druhého dneJsme fakt rychlí
Doživotní záruka na náplněNašemu zboží prostě věříme
Garance proti poškození tiskárnyKdyž se něco stane, je to na nás