10 tipů, jak změnit svou kancelář na eco-friendly

13. 5. 2019

Ekologické smýšlení se pomalu, ale jistě vkradlo do našich domácností. Recyklujeme, snažíme se nevytvářet odpad, šetříme energiemi, zkrátka bereme ohled na naši planetu. Daří se nám to ale i na pracovištích? Trvalá udržitelnost není jen trendem, ale stává se nezbytností. Změňte i vy svou kancelář na eco-friendly.

Obsah:

  • Eco-friendly kancelář v praxi
  • Jak změnit svou kancelář na eco-friendly
  • Eco-friendly přístup pomáhá nejen planetě, ale i samotným firmám. Může pomoci ušetřit náklady a získat konkurenční výhodu, ať už u zaměstnanců (75 % mileniálů by přijalo nižší plat v případě, že jejich zaměstnavatel je šetrný k životnímu prostředí), nebo u obchodních partnerů a zákazníků.

    Eco-friendly kancelář v praxi

    Některé změny s cílem snížit ekologickou stopu představují pro firmy velké investice. Postavit pasivní budovu, nahradit stávající osvětlení ekologičtější variantou, přejít na šetrnější systém vytápění. Může trvat poměrně dlouhou dobu, než vedení firmy k rozhodnutím o tak zásadních změnách dospěje. Přerod v eco-firendly pracoviště ale nemusíte odkládat na „potom“. I malé změny, které začleníte do svých pracovních procesů, budou mít velký pozitivní dopad na naše životní prostředí.10-.png

    Jak změnit svou kancelář na eco-friendly

    1) Bezpapírová kancelář

    Žijeme v digitální době. Cloudové služby rostou jako houby po dešti, přístup k internetu má 81 % obyvatel rozvinutých zemí a vy stále ještě tisknete dokumenty na papír? Snižte spotřebu papíru a samotný tisk na minimum - ušetříte peníze, prostor v kancelářích i planetu.

    2) Když už tisknete, tiskněte ekologicky

    Bez tiskárny nejste schopní fungovat? Přejděte na ekologický tisk. Vyberte tiskárnu do kanceláře s ohledem na její energetickou náročnost. Ušetřit náklady i životní prostředí můžete i nákupem kompatibilních náplní, se kterými vytisknete více stran než s originálními tonery a cartridgemi.

    3) Odpojte energetické upíry

    Věděli jste, že elektronická zařízení spotřebovávají elektrickou energii, i když jsou vypnutá? Při odchodu z kanceláře je proto nestačí pouze vypnout tlačítkem, měli byste je odpojit ze zásuvky.

    4) Nakupujte ve velkém

    Menší počet nákupů většího množství zboží znamená méně obalů, méně ujetých kilometrů při dopravě zboží a zpravidla i menší cifru na cenovce. Ve výsledku velké nákupy stojí i méně práce s objednáváním a následným vyúčtováváním.

    5) Změňte dodavatele

    Ať už nakupujete kancelářské vybavení, potraviny, nebo třeba služby, vybírejte dodavatele podle lokální dostupnosti a podle jejich environmentální zodpovědnosti. Nastudujte si, jaké certifikáty prokazující šetrnost k životnímu prostředí jsou pro danou oblast standardem a pokud podmínky vaši stávající dodavatelé nesplňují, vyměňte je.

    6) Pořiďte nádoby na tříděný odpad a recyklujte

    Když už produkujete odpad, recyklujte jej. Pořiďte nádoby na tříděný odpad, poučte zaměstnance a motivujte je k třídění odpadu. Pro začátek si můžete přečíst náš článek o recyklaci papíru v kanceláři, spousta tipů v něm se dá použít i pro recyklaci ostatních materiálů na pracovišti.

    7) Nepřehánějte to s topením ani s klimatizací

    Základním vybavením pro kontrolu teploty v kancelářích by měl být termostat. S jeho pomocí můžete snadno regulovat teplotu v místnostech i o desetiny stupně a zabránit tak zbytečným energetickým ztrátám.

    8) Nechte svítit slunce místo umělého osvětlení

    Kam nechodí slunce, tam chodí doktor. Lidé, kteří pracují v kancelářích s okny jsou spokojenější, produktivnější a odpočatější, protože v noci naspí v průměru o 46 minut více než ti, kteří pracují v prostorách bez oken. Během dne vytáhněte okenní rolety a využívejte k osvětlení denního světla.

    eko-nahled2.jpg

    9) Přejděte na (chytré) LED osvětlení

    Ideální jsou moderní chytrá osvětlení, která dokáží sama regulovat intenzitu a barvu světla dle denní doby, počasí a aktuální potřeby. Vyměnit neúsporné žárovky za LED žárovky je mnohem menší investice s velmi rychlou návratností. Je možné jít ještě dál a pořídit si kromě inteligentního osvětlení další funkce, které zefektivní a zpříjemní činnosti zaměstnanců v kancelářích.

    10) Vzdělávejte zaměstnance a kolegy a motivujte je!

    Největší výzvou ale není nová opatření zavést, ale motivovat zaměstnance, aby je dodržovali. Vzdělávejte je, pořádejte ekologické workshopy, zařaďte do nabídky eco-friendly zaměstnanecké benefity, nechte ekologické smýšlení prorůst celou vaší firemní kulturou a dovolte všem se zapojit a přiložit ruku k dílu.

    Podobné články

    4 minuty čtení

    Jak vybrat tiskárnu do kanceláře a nespálit se?

    Uplynulo již téměř 580 let od chvíle, kdy Johannes Gutenberg přinesl lidstvu svůj revoluční vynález: knihtisk. Objev, který nebývalým způsobem změnil dosavadní chápání světa, přispěl ke svobodnému šíření informací a podílel se na všeobecné rozvoji vzdělanosti. V současnosti plní jednu z původních funkcí knihtisku tiskárny. Pro firmy, státní instituce, obchody, malé i střední podnikatelské subjekty se spolehlivé tiskárny staly absolutní nezbytností. Tisk faktur, dokumentů, objednávek, výplatnic - to vše musí správná kancelářská tiskárna zvládnout. A my vám poradíme, jak vybrat tu nejlepší.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Papír v kanceláři: Jak snížit jeho spotřebu a správně recyklovat

    Jsou opravdu ty hromady papíru v koších našich kanceláří nepoužitelný odpad? Existují možnosti, jak využít tuto cennou přírodní surovinu na maximum? Pokud si pokládáte podobné otázky, možná oceníte následující článek o recyklaci papíru v kanceláři.

    Celý článek »