6 tipů jak připravit zajímavou prezentaci nejen do práce

Stres z prezentování patří k nejčastějším obavám lidí. Naštěstí existují způsoby, jak tento strach z vystupování na veřejnosti zmírnit. Tím nejsnazším je vyladěná prezentace.

91% lidí pocit, že se s dobře zpracovanou prezentací za zády cítí sebevědoměji. A protože sebedůvěra lví podíl na stresu z prezentování a na tom, jak poutavý a pevný bude váš přednes, rozhodně se vyplatí investovat čas do vytváření prezentace. Takže jak vytvoříte prezentaci, se kterou budete spokojeni vy i vaši kolegové, klienti a obchodní partneři?

1. Prezentaci neděláte pro sebe

Než do prezentace dáte roztomilou fotku koťátka, zamyslete se nad tím, pro koho prezentaci připravujete. Investory budou zajímat čísla, mileniály si získáte odkazem na trend na TikToku. Jiné příklady, obrázky a styl přednesu zvolíte při interní prezentaci kolegům, významnému klientovi nebo při přednášce ve škole. Proto než začnete, představte si osobu, pro kterou svou prezentaci tvoříte, a při každém novém slajdu se sami sebe zeptejte: “Ocenil/a by tuto informaci? Co by ji/ho na tomto případu asi zajímalo?”.

S takovým přístupem bude vaše prezentace pro vaše publikum nejen zajímavější, ale také vám pomůže odhalit a připravit se na případné otázky, které vám posluchači mohou položit. A na ně dojde, místo dalšího stresování a vymýšlení odpovědi budete mít jasno.

2. Sepište si osnovu

Vyhněte se skákání od tématu k tématu, které vaše publikum pouze zmate. Stresu z prezentování se vyhnete snadněji, pokud své prezentaci dáte řád. Sepište si důležité body či stěžejní témata a seřaďte je za sebou tak, aby na sebe přirozeně navazovala. Teprve pak se vrhněte do detailů a konkrétních slajdů.

Nesnažte se do prezentace dostat úplně všechno za každou cenu. Snadno se tak ocitnete pod tlakem času, nebudete stíhat vše, co jste si vytyčili a stres z prezentování je na světě. Začněte zlehka a vyvarujte se příliš mnoha informací na jediné obrazovce. Nezapomeňte, že jednoduchosti je síla, proto i text na slajdech koncipujte tak, aby byl krátký, jasný a výstižný. Stejně jako text na jednotlivých slajdech, ani celou prezentaci zbytečně neprotahujte a skončete včas.

Tip: Abyste ještě vylepšili dojem ze své prezentace, připravte posluchačům prostředí, ve kterém se budou cítit dobře. Zarezervujte zasedačku, ve které vás nebudou rušit kolegové či hluk z ulice. Všichni se tak budou moci soustředit pouze na to, co jim říkáte.
V neposlední řadě hostům nabídněte občerstvení, aby se cítili příjemněji. Absolutním základem je káva a čaj. (Chcete mít jistotu, že se u vás budou klienti cítit skutečně pohodlně? přečtěte si, jaké druhy čajů zaženou stres a naladí na lepší náladu). Podle délky meetingu můžete připravit i něco drobného k jídlu, nebo do prezentace rovnou zařaďte i pauzu na oběd.

3. Nepodceňte barvy

Připravujete se na pracovní schůzku? Slaďte svou prezentaci do firemních barev. Je dokonce možné, že pro tyto případy již vaše firma připravila manuál pro práci s barvami a firemním logem či dokonce template, ze kterého můžete vycházet. Zkuste se po něm poptat!

Pokud nic takového nemáte, budete muset začít od znova. Především si dejte pozor na to, aby byl text dobře vidět. Zvolíte-li tmavou barvu pozadí, použijte světlou (bílou) barvu textu a obráceně. Máte-li v pozadí obrázek, dejte přes něj průhlednou vrstvu barvy (bílé nebo černé). Především u obrázků s divočejší paletou barev tak docílíte jednotnějšího výsledku, text bude snáze čitelný a nebude se v obrázku ztrácet.

Nezapomeňte na to, že pokud se vaše prezentace bude promítat např. na projektoru, barvy budou vypadat trochu odlišně než na obrazovce vašeho počítače. Abyste měli jistotu, že vše bude vypadat podle vašich představ, vše si před prezentací vyzkoušejte.

istock-1233956220-copy.jpg

4. Využívejte vizuální pomůcky

Nebojte se vizuálních pomůcek. Text ozvláštněte různými grafy, tabulkami, fotografiemi nebo třeba vhodným screenshotem, který ostatním pomůže pochopit, o čem mluvíte. Chcete-li mít prezentaci osobnější a nespoléhat se jen na fotografie z fotobanky, v online nástrojích (např. Canva) si během chvilky vytvoříte doprovodnou infografiku či další doprovodné obrázky.

Vizuální pomůcky vám pomohou vyvolat konkrétní emoce, zpřehlednit prezentaci, snížit množství textu, které budou muset vaši posluchači číst, nebo naopak nasměrovat jejich pozornost (například tak, že vedle textu v prezentaci umístíte obrázek či siluetu osoby, která se “dívá” na váš text).

5. Zapojte do prezentace ostatní

Ať bude vaše prezentace sebelepší, faktem je, že s postupem času pozornost posluchačů zkrátka upadá. Proto byste každých pár slajdů měli obyčejné povídání vyměnit za některý z mechanismů, kterými pozornost v místnosti opět vzkřísíte.

Ani business schůzka nemusí být suchá a obyčejná! Vybočte z tónu prezentace a udělejte něco nového či nečekaného: vyprávějte vtip, podělte se o příběh z vlastní zkušenosti, pusťte krátké video nebo do prezentace zakomponujte anketu. S pomocí těchto aktivit si lidé mnohem pravděpodobněji zapamatují, co jim říkáte, než kdybyste zvolili cestu prostého monotóního přednesu po celou dobu prezentace.

6. Připravte si poznámky

Jste nervózní? Nedejte strachu z vystupování na veřejnosti šanci. Připravte si poznámky, které vás opět navedou zpět k tématu, pokud se během přednášení ztratíte nebo se vám udělá “okno”. Pokud přednášíte online nebo před sebou máte počítač, použijte mód pro přednášejícího. V jednom okně tak budete promítat vytvořenou prezentaci a ve druhém uvidíte své poznámky. Pokud takovou možnost nemáte, poznámky si vytiskněte na tiskárně a připravte na stůl - v případě potřeby do nich vždy budete moci nahlédnout.

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.

Podobné články

Druhy čajů, které zaženou stres a naladí lepší náladu

Únava, stres, úzkost i nedostatek schopnosti soustředit se narušují naši duševní rovnováhu. Nedaří se vám najít ten správný balanc? Možná...

Doprava zdarma

pro přihlášené zákazníky již od 749 Kč!

Doručení do 48 hodin

Jsme fakt rychlí

U nás máte čas

Zboží můžete vrátit do 30 dnů

Odměníme Vás

Za každý nákup získáte věrnostní body