Xerox: Technologický průkopník, který položil základy kancelářským technologiím, jak je dnes známe.

10. 11. 2019

10. listopadu 2019, 23:51 | Název této značky se stal synonymem pro kopírování. Ale vynález xerografie není ani zdaleka jediným milníkem v historii vývoje kancelářské techniky, který značka Xerox na svědomí. Obrovský pokrok v pohodlném používání a tím pádem i masovém rozšíření osobních počítačů mají vynálezy grafického rozhraní a myši. A ano, i za zodpovědný právě Xerox. Přečtěte si příběh značky s více než stoletou historií, která i přes obrovské množství průlomových patentů a inovací se ne, a ne vyškrábat na vrchol.

Historie společnosti Xerox sahá do roku 1906, kdy v americkém Rochesteru pod značkou Haloid Company dodávala firma na trh fotografický papír. Ve všeobecnou známost ale značka přišla mnohem později, to, když v 60. letech způsobila revoluci v kopírování se svým kopírovacím strojem využívajícím princip xerografie, který společnost vynalezla.

V následujících dekádách Xerox opanoval trh s kopírovacími stroji a název značky se stal doslova synonymem pro kopírování. Od těch dob se ale mnohé změnilo a navzdory obrovskému množství patentů, se zdá, že má tento technologický průkopník doby své největší slávy za sebou...

Xerox: Jedna průlomová inovace vedle druhé

Firma Xerox vlastní celosvětově více než 68 tisíc patentů, z toho více než čtvrtinu stále aktivních. Podle rozmístění patentů jsou klíčovými trhy pro tuto firmu Japonsko, USA a Kanada. Mezi hlavní oblasti patentů patří zobrazovací technologie. Kopírování a tisk ale není ani zdaleka jedinou oblastí, ve které Xerox vyšlapává cestičku pokroku. Pojďme se podívat na jejich průlomové vynálezy.

Xerografie

Začalo to vynálezem xerografie, když si před více než 80 lety Chester Clarson ve snaze nabídnout světu jednodušší a levnější způsob kopírování nechal princip elektrostatického přichycení práškového toneru na izolační povrch patentovat. Od pomalých plochých selenových desek byl jen krůček ke kopírkám s otáčivým bubnem, jak je známe dnes. Ty na trh uvedl Xerox v roce 1960. O 17 let později představila firma světu i první laserovou tiskárnu.

Ethernet

V laboratořích PARC na začátku 70. let položili inženýři základní stavební kameny dnešního internetu, když vyvinuli experimentální ethernetovou síť. Technologie propojování lokálních zařízení, kterou Xerox oficiálně představil spolu s firmami DEC a Intel v roce 1980, se zanedlouho stala světovým standardem.

LAN L

Zdířka na ethernetový kabel LAN je dodnes nedílnou součástí většiny zařízení s potenciálem připojení k lokální i internetové síti.

Grafické rozhraní a myš

Vynález, bez kterého by patrně nikdy nedošlo k masovému rozšíření osobních počítačů, je vynález grafického rozhraní a ovládání počítače pomocí myši. A ano, přestože do širokého povědomí se počítače dostaly hlavně díky osobním počítačům značky Apple, první grafické rozhraní ovládané myší nevyvinuli inženýři nikde jinde než v již zmíněných laboratořích Xeroxu v Pao Altu.

Elektronický papír

Inkoust na papíře dlouho byl, a v mnohých ohledech stále je, nejrozšířenější médium pro přenos informací. však jednu velkou nevýhodu – nedá se znovu použít (tedy pokud nebereme v potaz recyklaci, a i její možnosti jsou v případě papíru velmi omezené). V roce 1975 ve výzkumném centru PARC společnosti Xerox přišel Nicholas N. Sheridon s první verzí tzv. elektronického papíru.

Co si představit pod pojmem elektronický papír?

Ten první, který vyvinuli v Xeroxu, vypadal a fungoval takto: V gumovém obalu bylo zapouzdřeno na miliony plastových vodivých kuliček vyskládaných do otvorů naplněných olejem. Jedna polovina kuličky byla bílá, druhá černá. Pomocí elektrického náboje docházelo k otáčení miniaturních kuliček o průměru menším než 100 mikronů, čímž vznikal na elektronickém papíru výsledný obraz.

Xerox spatřil v technologii větší potenciál čtvrtstoletí po jejím vynálezu. To, když v roce 2000 nechal založit dceřinou firmu Gyricon Media Inc., jejímž cílem je komerční rozšíření elektronického papíru.

Jak se Xerox stal synonymem pro kopírování

První vlastní sériově vyráběný kopírovací stroj uvedl Xerox na trh v roce 1959 pod označením Xerox 914. Ten během záhy nahradil většinu do té doby využívaných metod pro vytváření duplikátů psaných a tištěných dokumentů, od kopírovacího papíru, přes fotografování, po nejrůznější stroje a přístroje pro vytváření duplikátů. Stroj se stal tak oblíbený, že za pouhé dva roky prodeje vydělal společnosti téměř 60 milionů dolarů.

muzeum L

Z prvního modelu kopírovacího stroje Xerox je dnes ceněný muzejní kousek. (Zdroj: https://www.flickr.com/photos/mwichary/32000832472)

Přestože konkurence přišla brzy na trh s vlastními kopírovacími zařízeními, Xeroxu se rovnaly jen stěží. Není divu, že název značky se zanedlouho stal synonymem pro kopírování. Sloveso „xeroxovat“ se postupně zapsalo do většiny slovníků angličtiny, najdeme ho dokonce i v respektovaném Oxford English Dictionary.

by se mohlo zdát, že z obecného používání názvu značky v běžné řeči musí být marketéři nadšeni, pravdou je, že jim tato skutečnost dělá spíše medvědí službu. Každá značka totiž usiluje o určitou unikátnost. Cílem je, aby byla dobře zapamatovatelná, ale současně si ji zákazníci spojovali s konkrétními produkty, nikoliv s obecnou činností, byť s oborem podnikání úzce souvisí. V případech, kdy se značka stane obecně užívaným výrazem náklady na marketing musí zákonitě stoupnout, což je i případ Xeroxu.

Xerox po sto letech

Zařízení značky Xerox jsou stále synonymem kvalitního kopírování a tisku. Dost možná značka doby své největší slávy za sebou, ale narovinu, v dnešní konkurenci je velmi málo pravděpodobné, že by jejímu tehdejšímu úspěchu mohla jakákoliv značka dnes vyrovnat.

V posledních dvou desetiletích se Xerox zaměřuje na významné akvizice jiných firem a zdatně tak rozšiřuje své portfolio produktů a služeb. Na přelomu tisíciletí takto díky přírůstku v podobě společnosti Tektronix mohl Xerox představit novou řadu černobílých a barevných tiskáren. Mezi další oblasti, kterými se Xerox začal zabývat, patří například vývoj softwaru pro tiskové služby a cloudová řešení.

V současnosti se firma zaměřuje hlavně na komplexní tiskové služby, které poskytuje převážně finančnímu, vládnímu, zdravotnickému a IT sektoru. S více než 18 tisíci inovačními patenty lze Xerox stále považovat za technologického průkopníka. O nemalém významu společnosti svědčí i 318. příčka v prestižním seznamu Fortune 500.

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.
Doprava vždy zdarmaA na všechno
Doručení do druhého dneJsme fakt rychlí
Doživotní záruka na náplněNašemu zboží prostě věříme
Garance proti poškození tiskárnyKdyž se něco stane, je to na nás