Xerox: Technologický průkopník, který položil základy kancelářským technologiím, jak je dnes známe.
Název této značky se stal synonymem pro kopírování. Ale vynález xerografie není ani zdaleka jediným milníkem v historii vývoje kancelářské techniky, který má značka Xerox na svědomí. Obrovský pokrok v pohodlném používání a tím pádem i masovém rozšíření osobních počítačů mají vynálezy grafického rozhraní a myši. A ano, i za ně zodpovědný právě Xerox. Přečtěte si příběh značky s více než stoletou historií, která i přes obrovské množství průlomových patentů a inovací se ne, a ne vyškrábat na vrchol.
Historie společnosti Xerox sahá až do roku 1906, kdy v americkém Rochesteru pod značkou Haloid Company dodávala firma na trh fotografický papír. Ve všeobecnou známost ale značka přišla až mnohem později, to, když v 60. letech způsobila revoluci v kopírování se svým kopírovacím strojem využívajícím princip xerografie, který společnost vynalezla.
V následujících dekádách Xerox opanoval trh s kopírovacími stroji a název značky se stal doslova synonymem pro kopírování. Od těch dob se ale mnohé změnilo a navzdory obrovskému množství patentů, se zdá, že má tento technologický průkopník doby své největší slávy za sebou...
Xerox: Jedna průlomová inovace vedle druhé
Firma Xerox vlastní celosvětově více než 68 tisíc patentů, z toho více než čtvrtinu stále aktivních. Podle rozmístění patentů jsou klíčovými trhy pro tuto firmu Japonsko, USA a Kanada. Mezi hlavní oblasti patentů patří zobrazovací technologie. Kopírování a tisk ale není ani zdaleka jedinou oblastí, ve které Xerox vyšlapává cestičku pokroku. Pojďme se podívat na jejich průlomové vynálezy.
Xerografie
Začalo to vynálezem xerografie, když si před více než 80 lety Chester Clarson ve snaze nabídnout světu jednodušší a levnější způsob kopírování nechal princip elektrostatického přichycení práškového toneru na izolační povrch patentovat. Od pomalých plochých selenových desek už byl jen krůček ke kopírkám s otáčivým bubnem, jak je známe dnes. Ty na trh uvedl Xerox v roce 1960. O 17 let později představila firma světu i první laserovou tiskárnu.
Ethernet
V laboratořích PARC na začátku 70. let položili inženýři základní stavební kameny dnešního internetu, když vyvinuli experimentální ethernetovou síť. Technologie propojování lokálních zařízení, kterou Xerox oficiálně představil spolu s firmami DEC a Intel v roce 1980, se zanedlouho stala světovým standardem.
Zdířka na ethernetový kabel LAN je dodnes nedílnou součástí většiny zařízení s potenciálem připojení k lokální i internetové síti.
Grafické rozhraní a myš
Vynález, bez kterého by patrně nikdy nedošlo k masovému rozšíření osobních počítačů, je vynález grafického rozhraní a ovládání počítače pomocí myši. A ano, přestože do širokého povědomí se počítače dostaly hlavně díky osobním počítačům značky Apple, první grafické rozhraní ovládané myší nevyvinuli inženýři nikde jinde než v již zmíněných laboratořích Xeroxu v Pao Altu.
Elektronický papír
Inkoust na papíře dlouho byl, a v mnohých ohledech stále je, nejrozšířenější médium pro přenos informací. Má však jednu velkou nevýhodu - nedá se znovu použít (tedy pokud nebereme v potaz recyklaci, a i její možnosti jsou v případě papíru velmi omezené). V roce 1975 ve výzkumném centru PARC společnosti Xerox přišel Nicholas N. Sheridon s první verzí tzv. elektronického papíru.
Co si představit pod pojmem elektronický papír?
Ten první, který vyvinuli v Xeroxu, vypadal a fungoval takto: V gumovém obalu bylo zapouzdřeno na miliony plastových vodivých kuliček vyskládaných do otvorů naplněných olejem. Jedna polovina kuličky byla bílá, druhá černá. Pomocí elektrického náboje docházelo k otáčení miniaturních kuliček o průměru menším než 100 mikronů, čímž vznikal na elektronickém papíru výsledný obraz.
Xerox spatřil v technologii větší potenciál až čtvrtstoletí po jejím vynálezu. To, když v roce 2000 nechal založit dceřinou firmu Gyricon Media Inc., jejímž cílem je komerční rozšíření elektronického papíru.
Jak se Xerox stal synonymem pro kopírování
První vlastní sériově vyráběný kopírovací stroj uvedl Xerox na trh v roce 1959 pod označením Xerox 914. Ten během záhy nahradil většinu do té doby využívaných metod pro vytváření duplikátů psaných a tištěných dokumentů, od kopírovacího papíru, přes fotografování, po nejrůznější stroje a přístroje pro vytváření duplikátů. Stroj se stal tak oblíbený, že za pouhé dva roky prodeje vydělal společnosti téměř 60 milionů dolarů.
Z prvního modelu kopírovacího stroje Xerox je dnes ceněný muzejní kousek. (Zdroj: https://www.flickr.com/photos/mwichary/32000832472)
Přestože konkurence přišla brzy na trh s vlastními kopírovacími zařízeními, Xeroxu se rovnaly jen stěží. Není divu, že název značky se zanedlouho stal synonymem pro kopírování. Sloveso „xeroxovat“ se postupně zapsalo do většiny slovníků angličtiny, najdeme ho dokonce i v respektovaném Oxford English Dictionary.
Ač by se mohlo zdát, že z obecného používání názvu značky v běžné řeči musí být marketéři nadšeni, pravdou je, že jim tato skutečnost dělá spíše medvědí službu. Každá značka totiž usiluje o určitou unikátnost. Cílem je, aby byla dobře zapamatovatelná, ale současně si ji zákazníci spojovali s konkrétními produkty, nikoliv s obecnou činností, byť s oborem podnikání úzce souvisí. V případech, kdy se značka stane obecně užívaným výrazem náklady na marketing musí zákonitě stoupnout, což je i případ Xeroxu.
Xerox po sto letech
Zařízení značky Xerox jsou stále synonymem kvalitního kopírování a tisku. Dost možná má značka doby své největší slávy už za sebou, ale narovinu, v dnešní konkurenci je velmi málo pravděpodobné, že by jejímu tehdejšímu úspěchu mohla jakákoliv značka dnes vyrovnat.
V posledních dvou desetiletích se Xerox zaměřuje na významné akvizice jiných firem a zdatně tak rozšiřuje své portfolio produktů a služeb. Na přelomu tisíciletí takto díky přírůstku v podobě společnosti Tektronix mohl Xerox představit novou řadu černobílých a barevných tiskáren. Mezi další oblasti, kterými se Xerox začal zabývat, patří například vývoj softwaru pro tiskové služby a cloudová řešení.
V současnosti se firma zaměřuje hlavně na komplexní tiskové služby, které poskytuje převážně finančnímu, vládnímu, zdravotnickému a IT sektoru. S více než 18 tisíci inovačními patenty lze Xerox stále považovat za technologického průkopníka. O nemalém významu společnosti svědčí i 318. příčka v prestižním seznamu Fortune 500.
Podobné články
Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa
Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.
Celý článek »Příběh značky Samsung: Jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal největší světový výrobce elektroniky
V roce 2018 se společnost Samsung vyšplhala na 12. místo žebříčku nejhodnotnějších firem světa. Jihokorejský gigant loni oslavil 80 let od svého založení a mezi 10 nejhodnotnějšími společnostmi světa najdete jenom dvě, jejichž historie sahá ještě hlouběji. Pojďte s námi zjistit, jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal světový technologický leader současnosti.
Celý článek »