Canon: Příběh jedné z nejinovativnějších značek na světě

3. 10. 2019

První fotoaparát vyrobili už v roce 1934 a krom toho, že se velmi nápadně podobal v té době věhlasným fotoaparátům Leica, na něm nebylo nic moc zajímavého. Za těch 85 let svojí existence se nakonec Canon vyšplhal na horní příčky žebříčku nejinovativnějších firem světa. S více než třemi tisíci patenty je po právu považován za globálního technologického lídra na trhu zobrazovací techniky. Pojďte se začíst do příběhu značky Canon.

Obsah:

  • Jak se z Kwanonu stal Canon
  • Po válce se Canon zmítal na pokraji krachu
  • Canon jako synonymum inovace a pokroku
  • Jak obstává Canon v boji proti smartphonům?
  • Když tiskárny začaly nést víc než foťáky
  • Historie značky Canon se začala psát na počátku 30. let 20. století. Tehdy dva švagrové Goro Jošida a Takeo Maeda založili značku, jejíž název v překladu zněl Laboratoř přesné optiky. Už z názvu je patrné, že od prvopočátku se tato japonská společnost zaměřovala hlavně na vývoj fotoaparátů. Do segmentu tiskáren se Canon naplno vrhl až v roce 1975, kdy přišel na trh se svou první laserovou tiskárnou.

    Jak se z Kwanonu stal Canon

    V roce 1934 vyvinula společnost první japonský fotoaparát se štěrbinovou závěrkou. Asi nikoho už dneska netrápí, že se tehdy v Canonu designově i konstrukčně inspirovali v té době celosvětově proslulými fotoaparáty Leica. To při vymýšlení názvu byl Goro Jošida - jeden ze zakladatelů společnosti Canon, o poznání kreativnější než konstrukční inženýři - pojmenoval ho Kwanon, po budhistické bohyni milosrdenství.

    Název prvního fotoaparátu se chytil natolik, že o rok později už figuroval Kwanon v názvu samotné značky, a od něj scházel už jen krůček ke kosmopolitnímu a chytlavému názvu Canon, který společnost oficiálně přijala v roce 1947.

    Původní logo fotoaparátu Kwanon vymyslel a navrhl sám Goro Jošida - jeden ze zakladatelů značky. (zdroj obrázku: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/1934kwanon.png) L

    Původní logo fotoaparátu Kwanon vymyslel a navrhl sám Goro Jošida - jeden ze zakladatelů značky. (zdroj obrázku: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/1934kwanon.png)

    Po válce se Canon zmítal na pokraji krachu

    Světové války představovaly značný zásah do ekonomik většiny světových velmocí. Ani Japonsko nebylo v tomto ohledu výjimkou. Mnoho výrobních a obchodních společností se v poválečném období už k životu neprobralo. I Canon se málem zařadil mezi ekonomické oběti války, kdyby nevyužil nepřízeň osudu ve svůj prospěch.

    Ve snaze eliminovat závislost na externích dodavatelích, začal Canon investovat do vlastních technologií. Díky tomu mohl ukončit spolupráci s Nikonem, od kterého odebíral součástky pro své fotoaparáty. Taky designově a funkčně se snažil Canon najít vlastní cestu a další fotoaparáty, se kterými přišel v padesátých letech na trh už nebyly prostými kopiemi německých fotoaparátů Leica, ale nesly osobitý rukopis Canonu. Díky inovacím se podařilo Canonu přežít poválečnou krizi, expandovat na zahraniční trhy a stát se celosvětově uznávanou značkou ve svém oboru.

    Těžko byste na Zemi hledali místo, kam se nepodíval fotoaparát značky Canon. L

    Těžko byste na Zemi hledali místo, kam se nepodíval fotoaparát značky Canon.

    Canon jako synonymum inovace a pokroku

    V každém odvětví se najde značka, která přichází s převratnými inovacemi a určuje směr celému trhu. Je jen málo překvapivé, že mnoho světových lídrů ve svých odvětvích pochází právě ze země vycházejícího slunce. Právě značka Canon patří mezi světové lídry na poli technologií pro zpracování obrazu. Dlouhodobě se drží na špici amerického řebříčku v počtu patentů. Dlouhých 33 let v řadě patří Canon mezi 5 nejinovativnějších firem světa (hodnoceno podle počtu registrovaných patentů v USA). Za dobu své existence obohatil Canon svět více než třemi tisíci patentů, čímž se řadí po bok takových gigantů, jako jsou IBM, Samsung nebo Intel.

    Jak obstává Canon v boji proti smartphonům?

    V posledních dekádách se masově rozšířila malá kompaktní zařízení, která krom telefonování, prohlížení internetu, chatování a dalších funkcí zvládají i celkem obstojně fotit. Výrobci smartphonů si mnou ruce, zatímco manufaktury (nejen) na kompaktní foťáky pozvolna končí v propadlišti dějin.

    Klasické značky fotoaparátů stály na prahu nového tisíciletí před novou výzvou. Jak se s „morem“ v podobě smartphonů vyrovnává Canon? V první řadě se zaměřuje na další segmenty produktů ze svého portfolia, například na kancelářskou techniku.

    Pravdou je, že na některá místa s sebou digitální zrcadlovku prostě tahat nechcete. Navíc s velkým foťákem selfie z ruky nevyfotíte. L

    Pravdou je, že na některá místa s sebou digitální zrcadlovku prostě tahat nechcete. Navíc s velkým foťákem selfie z ruky nevyfotíte.

    V segmentu fotoaparátů se Canon začal zaměřovat na technologie, se kterými se zabudované fotoaparáty v chytrých telefonech nemohou měřit. A stejným směrem se ubírají i nedávné marketingové kampaně Canonu. V těch se snaží ukázat, jak může plnohodnotný fotoaparát obohatit každodenní život a doslova tvrdí, že „Být ve správnou chvíli na správném místě neznamená nic bez pořádného foťáku“.

    Když tiskárny začaly nést víc než foťáky

    Přestože logo Canon si možná většina lidí jako první představí umístěné právě nad objektivem fotoaparátu, ani na poli kancelářské zobrazovací techniky není Canon žádným nováčkem. Už v roce 1985 navázala spolupráci se značkou Hewlett-Packard, které firma Canon dodává veškeré laserové technologie do jejich tiskáren. Toto úzké partnerství přináší Canonu necelou pětinu ročních příjmů společnosti.

    Zdá se, že orientace na segment kancelářských zobrazovacích technologií, jako jsou multifunkční zařízení, tiskárny a skenery, se může Canonu vyplácet i do budoucna. Vždyť už teď, podle poslední oficiální zprávy společnosti, přináší prodej zboží v tomto segmentu firmě přes 45 % obratu (pro srovnání segment fotoaparátů tvoří 25,5 % obratu).

    Podobné články

    3 minuty čtení

    Příběh značky Dell: od montování počítačů na koleni po technologického giganta

    Dell dnes patří za jednu z největších technologických společností světa. Firma zaměstnává přes 165 tisíc lidí a její majitel okupuje přední příčky nejbohatších lidí planety. Nebylo tomu tak ale vždy. Ještě před tím, než se Dell vrhl do prodeje tiskáren a dalších komponent byly jeho hlavním produktem montované počítače. Nápad na jejich prodej se urodil v hlavě 19letého amerického studenta.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa

    Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.

    Celý článek »