Jak vytisknout jmenovky, vizitky a další propagační materiály?

18. 1. 2021

Potřebujete rychle zpracovat a vytisknout reklamní materiály a copycentrum není po ruce nebo vás zkrátka tlačí čas? Žádný strach, dnes už vizitky i letáky zvládnete zpracovat svépomocí - i s obyčejnou tiskárnou. Přečtěte si, jak vytvořit takové propagační tiskoviny, se kterými si ostudu neutrhnete.

Obsah:

  • Zpracování grafického návrhu
  • Vyberte vhodný papír
  • Nastavení tiskové úlohy a zkušební tisk
  • První dojem je důležitý. A to platí nejen v osobním kontaktu, ale i zprostředkovaně - třeba prostřednictvím vizitek reklamních materiálů, kam vedle letáků spadají třeba i vizitky a jmenovky. Jejich výroba je poměrně jednoduchá, naopak tvorbu skládaných či vícestránkových brožur přeci jen doporučujeme přenechat profesionálům.

    Tvorba propagačních materiálů sestává z několika etap:

    1. volba vhodného formátu a zpracování grafického návrhu,
    2. výběr papíru,
    3. nastavení tiskové úlohy a zkušební tisk,
    4. tisk propagačních materiálů.

    Každý z uvedených kroků si postupně projdeme v odstavcích níže.

    Zpracování grafického návrhu

    Bez kvalitního grafického návrhu se při zpracování propagačních materiálů neobejdete. Návrh vizitek a brožur připravíte i v běžně používaných kancelářských programech - např. MS PowerPoint či MS Word nabízí řadu šablon, které najdete v databázi programu nebo je stáhnete online (vizitky, letáky). Řadu šablon nabízí také oblíbená aplikace Canva, a to jak pro vizitky, tak pro letáky.

    U obou aplikací najdete řadu grafických prvků, které do návrhu vložíte jednoduchým přetažením. Ovládání je velmi intuitivní, viz videonávody níže.

    VIDEO: návod na vytvoření vizitky v MS PowerPoint

    VIDEO: návod na vytvoření letáku v Canva

    Dejte pozor, na správný formát propagačních materiálů. U vizitek je standardem tzv. EURO formát o rozměrech 85 × 54 mm, u letáků se používají papíry velikosti A6 až A3.

    Důležité je také dostatečné rozlišení zpracovaných návrhů. To znamená, že pokud tisknete leták o formátu A4 (210 × 297 mm), musí mít připravená grafika alespoň tyto rozměry; pokud bude menší, zákonitě se sníží kvalita výsledného tisku.

    Dejte také pozor, aby obsah nezasahoval do okrajů (pokud nemáte tiskárnu s bezokrajovým tiskem). Pravidlem je, že by grafické prvky a text měly být nejméně 3 až 5 mm od okraje.

    Vyberte vhodný papír

    Běžný papír (s gramáží 80 g/m2) je skvělý pro tisk kancelářských dokumentů, na propagační materiály se ale nehodí - je příliš jemný a snadno se zmačká. Na zpracování letáků zvolte papíry s gramáží okolo 160 g/m2, u vizitek sáhněte po gramáži 200 až 300 g/m2.

    Důležitá je také povrchová úprava. Křídový papír má matný, luxusní vzhled a používá se nejčastěji u vizitek. Využít můžete ale také lesklý papír, který je běžný u brožur a letáků. Vždy si ale zjistěte, zda si s daným typem (a gramáží) papíru poradí vaše tiskárna. Tyto informace naleznete typicky v návodu dodávaném se zařízením.

    istock-939418998-nahled2.jpg

    Nastavení tiskové úlohy a zkušební tisk

    Podklady máte připravené, papír nachystaný v zásobníku? Můžete se vrhnout do tisku - tedy alespoň toho zkušebního. Nikdy hned napoprvé netiskněte větší množství kopií. I ostříleným profesionálům se stane, že tiskovou úlohu špatně nastaví a např. část okrajů letáku se nevytiskne.

    Při nastavení tisku zvolte rozlišení (DPI) alespoň 600 DPI. U nižší hodnoty hrozí horší kvalita vytisknutého materiálu.

    Dobře si u výtisku prohlédněte, zda se barvy na papíru od těch na monitoru neliší. Tiskárna totiž používá tzv. CMYK barevný mód, který - na rozdíl od RGB módu využívaný obrazovkami - nedokáže namíchat všechny barvy. Problém bývá zejména se světle růžovými, zelenými a oranžovými odstíny. Bližší informace o tomto problému (a jeho možných řešeních) si přečtěte v článku o RGB a CMYK barevných paletách. Tvoříte-li oboustrannou vizitku či leták, nezapomeňte u zkušebního výtisku zvolit duplexní tisk.

    Ostrý tisk

    Pro tisk propagačních materiálů doporučujeme využít inkoustovou tiskárnu, která u grafických prací kvalitnější výstupy než laserová zařízení (viz článek o rozdílech mezi laserovou a inkoustovou tiskárnou).

    Tiskové náklady inkoustových zařízení jsou oproti těm laserovým o něco vyšší, můžete je ale snížit použitím tzv. alternativních inkoustových náplní.

    Podobné články

    5 minut čtení

    Laserové vs. inkoustové tiskárny: Jaké jsou mezi nimi rozdíly?

    Vybíráte-li si právě tiskárnu, velmi pravděpodobně stojíte před dilematem ve formě rozhodnutí mezi laserovou či inkoustovou - tedy dvěma suverénně nejrozšířenějšími typy tiskáren. Tušíte však vlastně, v čem všem se tyto tiskárny liší a v čem si jsou naopak podobné? Pokud ne a právě tyto věci potřebujete ke svému rozhodování, v následujících řádcích je hezky podrobně rozepsané najdete. Po jejich dočtení už budete mít o rozdílech mezi laserovými a inkoustovými tiskárnami jednou provždy jasno.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    RGB vs. CMYK: jak dosáhnout při tisku nejlepších výsledků?

    Představte si, že tisknete důležitou prezentaci na poradu. Zdánlivě nic obtížného - stačí zadat tisk. Jenže pak si všimnete, že barvy na vytištěných materiálech úplně nesedí. V porovnání se zdrojovým souborem nejsou tak jasné a třeba zářivé zelenou z předlohy nahradil temnější odstín. Jakou roli v tom hrají barevné modely RGB a CMYK a především - jak dosáhnout stejných barev jako na obrazovce?

    Celý článek »