Kolik kofeinu je v kávě a čaji a kdy byste měli ubrat?

Čaj a káva patří k nejoblíbenějším nápojům na světě. Jsou neodmyslitelnou součástí našeho ranního rituálu, odpoledního relaxu nebo způsobem, jak nakopnout koncentraci v kanceláři i na home officu. Kolik kávy denně můžete vypít a jaké množství kofeinu pro vás může být nebezpečné?

Kofein přináší štěstí i úzkosti

Kofein je psychoaktivní stimulační látka, a jako takový je pravděpodobně nejrozšířenější drogou na světě. V lidském organismu totiž kofein funguje jako stimulátor centrální nervové soustavy. Brání vazbě látek, které způsobují pocit únavy, a dočasně vyvolává pocit bdělosti a energie.

Kofein nám tak může poskytnout řadu benefitů: Potlačuje a oddaluje únavu, zlepšuje koncentraci, zbystřuje myšlení a vyvolává pocit štěstí. Konzumace kávy na home officu tak snadno podpoří vaši pracovní morálku. Díky schopnosti kofeinu zvyšovat naši hladinu energie tuto látku vyhledávají také sportovci a fitness nadšenci, kterým pomáhá k vyšším výkonům.

Tip: Množství kofeinu v kávě vám dodalo tolik energie, že nevíte, co s ní? Využijte příležitosti a vyzkoušejte naše tipy, jak se naučit psát všemi deseti.

Konzumace kávy v kanceláři a diskuze s kolegy v kuchyňce možná patří k pravidelným rituálům vašeho pracovního dne. Velké množství kofeinu - a to především v případě, že ho konzumujete dlouhodobě - může způsobit celou řadu negativních účinků:

  • úzkost,
  • bolest hlavy,
  • dlouhodobé poruchy spánku,
  • dehydratace organismu,
  • střevní potíže,
  • studené ruce/nohy.

Kromě toho vám může příliš velké množství kofeinu způsobit nervozitu, zvýšenou potřebu močení, zarudnutí obličeje a někdy i halucinace. Někteří lidé mohou neblahé účinky kofeinu pociťovat při konzumaci 250 mg denně, nicméně bezpečná denní dávka pro běžného zdravého dospělého člověka je 400 mg kofeinu. Neblahé pocity někdy mohou být způsobeny také nevhodným pracovním prostředím, zkuste proto kromě omezení kofeinu také 5 tipů pro zdravější kancelář.

Věděli jste, že: Maximální denní dávka kofeinu pro děti a dospívající by neměla přesáhnout 2,5-3 mg na kilo tělesné váhy dítěte. Vědci varují především před přílišnou konzumací energetických nápojů, jelikož kofein může mít neblahý vliv na zdraví dětí a mladých dospělých.

Kofein najdeme v celé řadě nápojů, proto byste měli sledovat, co všechno během dne vy i vaše děti pijete. Nejčastěji se s kofeinem setkáme v kávě a čaji. Vedle kávových bobů a listů čajovníku se kofein přirozeně vyskytuje také v guaraně (právě tu často najdete v energetických nápojích), maté, kakau nebo fazolích. Kofein najdeme i v plodech některých dalších rostlin, kde funguje jako přírodní pesticid a rostliny tak ochraňuje před určitými druhy hmyzu, který ochromuje a zabíjí.

istock-1007194468.jpg

Množství kofeinu v kávě a čaji - kolik šálků denně je bezpečné?

Kolik kofeinu je v kávě? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Obsah kofeinu v kávovém zrnu se liší podle druhu kávovníku, jednotlivých zrn i metody jejich zpracování. Obecně ale platí, že čím déle se kávová zrna praží, tím méně kofeinu obsahují, protože vysoká teplota kofein rozkládá.

Kolik kofeinu je ve vašem šálku

Výše uvedená čísla ukazují průměrné množství kofeinu v šálcích o objemu 250 ml. Stále přemýšlíte, kolik kofeinu denně je ještě v mezích? Pokud během dne vypijete kolem 2 litrů dalších bezkofeinových nápojů, můžete si bez obav vychutnat 3 5 šálků kávy nebo 10 hrnků čaje denně.

Pokud se chcete vyhnout problémům s nespavostí, měli byste si svůj poslední hrnek kávy nebo silného čaje dát alespoň 4 6 hodin před spaním.

Věděli jste, že čaj obsahuje více kofeinu než káva? Pro přípravu čaje je ale potřeba mnohem menší množství čajových lístků než zrn pro přípravu kafe. Proto výsledný šálek kávy obsahuje více kofeinu než hrnek čaje.

Kolik kofeinu je příliš?

Množství kofeinu, které je vaše tělo schopné zpracovat, závisí také na vaší hmotnosti. 15 mg na kilo tělesné váhy se považuje za toxickou dávku (pro 70kilového člověka to je asi 7-10 hrnků kávy), 150 mg na kilo váhy za dávku smrtelnou. Aby však skutečně došlo ke smrtelnému nebezpečí, musel by dospělý člověk vypít mezi 50 100 šálky kávy najednou, což fyzicky není v lidských silách.

Kdy byste raději měli kofein vynechat

Podle některých studií konzumace kávy pomáhá snižovat riziko nemocí jako diabetes 2. typu nebo určité druhy rakoviny. Jsou však situace, kdy byste měli k nápojům s kofeinem přistupovat opatrně.

Nápoje s kofeinem by měly omezit těhotné a kojící ženy. Maximální denní množství kofeinu, které by nemělo ohrozit vývoj dítěte, je 200-300 mg. Kofein může interagovat také s některými léky, například s antibiotiky. Proto si vždy přečtěte příbalový leták a pokud si nejste jisti, uvařte si raději kávu bez kofeinu nebo ovocný čaj.

Ostražití byste měli být také v případě, že se léčíte se srdečním onemocněním, máte problémy s ledvinami nebo vysokým krevním tlakem. Konzumace velkého množství kofeinu může způsobovat nespavost, v takovém případě zkuste kofein na chvíli vysadit, nebo si kávu a černý čaj vychutnávat pouze v první polovině dne. Pokud stále váháte, kolik kávy denně můžete vypít, raději se poraďte se svým lékařem.

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.

Podobné články

5 tipů pro útulnější a zdravější kancelář

Abychom v zaměstnání mohli odvádět odpovídající výkon, je potřeba, abychom se v kanceláři cítili příjemné. Trávíme v ní koneckonců 8 hodin...

Jak se naučit psát všemi deseti: tipy na programy a postupy

Přemýšleli jste někdy o tom, kolik času byste při práci ušetřili, kdybyste na klávesnici psali deseti prsty? V tomto článku vám prozradíme,...

Doprava zdarmapro přihlášené zákazníky již od 749 Kč!
Doručení do druhého dneJsme fakt rychlí
Doživotní záruka na náplněNašemu zboží prostě věříme
Garance proti poškození tiskárnyKdyž se něco stane, je to na nás