4 rady, jak (konečně) skoncovat s prokrastinací

16. 12. 2019

16. prosince 2019, 13:11 | Prokrastinaci zaměňují mnozí s leností, nic ale není vzdálenějšího pravdě. Nejčastěji prokrastinující skupinou jsou totiž lidé s vysokoškolským vzděláním, kteří pracují na vyšších pozicích. Chronické odkládání práce ničí život umělcům, manažerům nebo lékařům a může vést k syndromu vyhoření, úzkostným poruchám a depresím. Jak s prokrastinací skoncovat jednou provždy?

Zvonění budíku odloží natřikrát, po příchodu do práce stráví hodinu v kuchyňce, dopoledne se věnují sociálním sítím a teprve po obědě začnou pracovat. Diář přitom mají nabitý k prasknutí. Poznáváte se? Pak jste typickým prokrastinátorem.

Jak se prokrastinace projevuje?

Typickým znakem prokrastinace je, že aktivita, které se namísto vytyčených úkolů věnujete, vás nijak nedobíjí. Naopak u vás vyvolává úzkost a prohlubuje ji. Prokrastinující dobře ví, že mu hoří hned několik úkolů a termínů, přitom se jim ale není schopen věnovat.

Chronické odkládání povinností je s moderními technologiemi navíc směšně jednoduché. Sociální sítě jsou vzdálené jen několik kliknutí – a pokud je zaměstnavatel blokuje, stačí vytáhnout telefon.

Prokrastinaci často vyvolává tzv. rozhodovací paralýza. Jde o stav, kdy se na nás valí takové množství úkolů, že doslova nevíme, kam dřív skočit. A tak se raději obrátíme do hájemství Instagramu, Facebooku, nebo plytkých videí, kterých je internet plný.

Moderní věda naštěstí zná hned několik způsobů, jak s chronickým odkládáním povinností bojovat.

1) Rozdělte si práci do bloků

Efektivní zbraní proti rozhodovací paralýze je obyčejná tužka a blok papíru. Nejlépe večer si sepište všechny úkoly, které potřebujete následující den vyřídit, přiřaďte jim prioritu, a nakonec si určete přesný čas, kdy se dané práci budete věnovat.

Objemnější práci rozdělte do menších bloků, malé úkoly (např. vyřízení e-mailů) zase spojte. Rozhodovací paralýza nebude mít šanci – o vaší pracovní agendě rozhodne papír. Pomocí vám může i 5 pravidel správného time managementu.

Práci na jednotlivých blocích spojte s technikou Pomodoro. Vznikla na konci 80. let v Itálii a spočívá v soustředěné práci po dobu 25 minut, následovanou 5minutovou přestávkou. Po čtyřech Pomodoro cyklech odpočívejte alespoň 20 minut. Tuto pauzu můžete využít k dobití kognitivní energie (viz dále).

K odměření Pomodoro bloků můžete využít řadu aplikací. Pro smartphony s Androidem i iOS se hodí např. Focus To-Do: Pomodoro Timer & To Do List, na desktopu využijete Marinara Timer. Obě aplikace jsou zdarma. A pokud vám specializované aplikace nevoní, natáhněte si obyčejnou kuchyňskou minutku.

2) Omezte hluk a sociální sítě

Největším nepřítelem soustředění jsou sociální sítě – a kolegové, kteří (na rozdíl od vás) nedokáží s prokrastinací účinně bojovat.

Brouzdání po Facebooku apod. můžete omezit vůlí, to vám ale odčerpá zdroje potřebné pro koncentrovanou práci. Pokud sociální sítě neblokuje přímo zaměstnavatel, musíte jít svému štěstí naproti. Odpojte telefon od Wi-Fi sítě i dat a na počítač si nainstalujte jednu z aplikací, které přístup na Youtube, Instagram a podobné portály blokují. Mezi uživateli prohlížeče Chrome jsou oblíbená rozšíření StayFocused a Mindful Browsing.

Pozornost vyžadujícím spolupracovníkům zkuste svou situaci vysvětlit. Pokud vaše argumenty o potřebě soustředění nepadnou na úrodnou půdu, sáhněte po sluchátkách. Ta jsou ostatně ideální i v open space kancelářích.

sluchadla L

Sluchátka jsou skvělým pomocníkem pro odstínění rušivého zvuku v kanceláři.

3) Ujasněte si, proč to vše děláte

Víte, jaký vaše práce smysl? Ne? Pak není divu, že hledáte jakoukoliv záminku, abyste se pracovním úkolům vyhnuli.

To, zda znáte vyšší smysl svého pracovního snažení, se přímo pojí s vaší tendencí prokrastinovat. Nestačí totiž vědět, že smyslem reportu, který právě tvoříte, je uspokojit nadřízené. Důvodem pro vznik měsíční zprávy může být např. snaha lépe vynakládat firemní prostředky a odvádět lepší práci pro klienty – práci, která jim třeba pomůže zachránit živobytí.

Ponořte se do vize firmy, ve které pracujete. Čím pomáhá zlepšit svět? I obyčejné podniky mají svá poslání. Např. účetní společnosti na první pohled vedou účetnictví, zajišťují daňové audity a konzultace. Ve skutečnosti ale pomáhají mnoha podnikatelům klidně spát – ti totiž vědí, že se nemusí stresovat účetní agendou, které stejně nerozumí.

Ztotožněte se s vizí podniku, ve kterém pracujete. A pokud sami podnikáte, ujasněte si, proč jste do toho šli a jak přesně svým klientům život ulehčujete.

4) Dobijte kognitivní energii

Řada výzkumů ukazuje, že vůli lze cvičit podobně jako svaly. Množství vůle určuje hladina tzv. kognitivní energie – máte-li dostatek, přinutíte se i k nepříjemným pracovním úkolům. A naopak, při nedostatku kognitivního zdroje si namísto práce pravděpodobně pustíte poslední díl svého oblíbeného seriálu (což ale nemusí být vždy na škodu).

Kognitivní energii dobijete cíleným odpočinkem. Nikoliv tedy surfováním na internetu, ale třeba krátkou procházkou nebo cvičením – zkrátka čímkoliv, co vás odpoutá od obrazovky a nasměruje vaše myšlenky mimo pracovní povinnosti.

Osvědčeným receptem na zvýšení kognitivního zdroje je také sklenička džusu nebo kousek ovoce. Obsahuje totiž glukózu, která je hlavním palivem mozku, a dovede tedy (v rozumném množství) zlepšit soustředění.

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.
Doprava vždy zdarmaA na všechno
Doručení do druhého dneJsme fakt rychlí
Doživotní záruka na náplněNašemu zboží prostě věříme
Garance proti poškození tiskárnyKdyž se něco stane, je to na nás