Originální vs. kompatibilní toner aneb najdi 5 rozdílů
Tu otázku si položil snad každý z nás. Co je lepší: drahý originál, nebo levná kopie? Kvalitní oblečení, špičková elektronika, luxusní hodinky a šperky… to vše je žhavé zboží, po němž touží řada z nás. Žádný div, že se najdou koumáci, kteří se rozhodnou na popularitě oblíbených značek parazitovat a chtějí si trochu přivydělat. Začnou vyrábět levnější napodobeniny těchto výrobků, které se mají původnímu vzoru aspoň trochu přiblížit. Nebo jej dokonce předčit. Znáte to: Čím víc pruhů, tím víc Adidas. A jaké jsou vlastně rozdíly mezi originálními a kompatibilními tonery? Právě o tom je náš článek.
Podobné jako vejce vejci
Sportovní souprava Abybas, světlý ležák Heimekem, pánské hodinky Owega, mobilní telefon Aeppie, tradiční italská Pizza Huh či čerstvá výběrová káva Sunbucks. Že Vám to nic neříká? To snad nemyslíte vážně, vždyť tyto „renomované“ značky zná celý svět! Nebo snad ne?! Jasně, jedno nebo dvě písmenka, suverén nebo suterén, to je přece fuk. Jenže poněkud jinak znějící název je to nejmenší, co může odlišovat originál od imitace. Někdo by řekl napodobenina, jiný by použil ostřejší výraz: falzifikát.
Přestože v případě kompatibilních tonerů určených pro laserové tiskárny rozhodně nemůžeme hovořit o padělcích, i tak dochází k častým střetům mezi významnými světovými producenty tiskáren a příslušného spotřebního zboží s výrobci jeho levnějších variant. Navíc nejde o přetahování se s nějakou ušmudlanou, pokoutně založenou garážovou firmičkou, nýbrž často s výrobcem, který disponuje hustou distribuční sítí, kvalitním servisem, spolehlivou logistikou … a především spokojenými zákazníky. Zkrátka kšeft je kšeft a nikdo nechce přicházet bezdůvodně o peníze. A o ty jde i tentokrát.
Originální tonery - náskok díky … kvalitě
Originální tonery - někdy se také označují zkratkou OEM tonery (z angl. Original Equipment Manufacturer, tedy původní výrobce zařízení) - jsou to nejlepší, čím můžeme naši tiskárnu nasytit. Tyto náplně vyrábějí přímo výrobci tiskáren, kopírek, faxů nebo multifunkčních zařízení. Pokud tedy vlastníte například tiskárnu značky Canon, můžete si být jisti, že k tomuto zařízení bez problémů seženete i adekvátní originální toner téže značky. Kromě již zmíněné japonské značky patří k nejznámějším výrobcům tiskáren a příslušného spotřebního zboží také Hewlett - Packard (HP), Samsung, Konica Minolta, Xerox, Brother, OKI, Epson, Kyocera, Dell a další.
Tyto - často nadnárodní korporace - mají spoustu peněz, vlastní řadu patentů a s nimi přístup k nejnovějším technologiím (samy je často vyvíjejí), dokonalou znalost všech komponentů tiskárny, jejich vnitřního uspořádání, rozmístění mechanických částí atd. Z toho samozřejmě mohou těžit.
Výsledkem jsou:
- přesné a unikátní rozměry tonerové kazety, které zamezí případnému poškození,
- unikátní patentované složení toneru,
- bezkonkurenční spolehlivost toneru,
- prvotřídní kvalita tiskového výstupu,
- výjimečný výkon tiskárny a dlouhodobě vysoký standard tisku,
- v případě barevného toneru jasné, živé a věrné barvy,
- dlouhá životnost a bezproblémový provoz tiskárny
Nabídka originálních tonerů pro většinu modelů běžných tiskáren různých značek je velmi pestrá, seženete je v mnoha českých e-shopech. Společně s jejich nákupem získáváte i širokou zákaznickou podporu a kvalitní servis. Další předností originálních tonerů je bezkonkurenčně nízká poruchovost , což Vám ušetří nervy i čas strávený vyřizováním případných reklamací. A pokud se přece jen nějaká vyskytne, riziko, že Vám ji autorizovaný prodejce odmítne uznat, je minimální.
Cena originálů = kámen úrazu
Největším nevýhodou originálních tonerů je jejich vysoká cena . Nové originální tonery či inkousty do tiskárny nezřídka stojí více než samotná tiskárna. Známí světoví výrobci používají tento spotřební materiál, bez nějž se žádná kancelář neobejde, jako prostředek, který jim umožňuje snadno přijít k dalším penězům. Zákazník si sice tiskárnu koupí jen jednou, ale toner musí nakupovat pokaždé, když mu dojde. A tak utrácí a utrácí… Ve srovnání s kompatibilními tonery mohou být originály až o 10 - 50 % dražší. Někteří výrobci nabízejí tonery v sadách, na nichž se dá aspoň trochu ušetřit. Ale není to žádný zázrak. Další nevýhodou originálních tonerů, o níž se příliš neví, je pak poměrně velká ekologická zátěž při výrobě.
Kompatibilní tonery - nejkratší cesta k úsporám
Z přemrštěných cen originálních tonerů těží ve své obchodní strategii alternativní výrobci kompatibilních kazet. Nabízejí produkty srovnatelné kvalitou i dostupností, ovšem za mnohem příznivější ceny.
Kompatibilní náplně vyrábí jiná společnost než ta, která vyrábí tiskárny. Většinou jde o asijské výrobce, kteří využívají levné pracovní síly. Kompatibilní tonery, které vznikají pod rukama tamních pracovníků, jsou zhotoveny z nových komponentů a kvalitou jsou srovnatelné s originály. Kompatibilní náplně mají své nezastupitelné místo na trhu, jsou velmi rozšířené a oblíbené. Jejich výrobci se mohou prokázat různými certifikacemi, které potvrzují výbornou jakost výrobku. Nejčastěji jde o certifikáty udělené na základě splnění normy ISO 9001 stanovující požadavky na systém řízení kvality, dále pak normy ISO14001 (určuje vztah výrobce k managementu životního prostředí) a STMC (norma určující kvalitu a výtěžnost tonerových kazet). Stejně jako originály musí i kompatibilní tonery splňovat kritéria zdravotní nezávadnosti .
Nízká cena je jednoznačně největší předností kompatibilních tonerů. Věrnost značce se už dávno nenosí a jak se říká: co je doma, to se počítá. Zákazníci tak velmi často sáhnou po levnější (a přitom stejně kvalitní) alternativě. Výrobci originálů tím přicházejí o tučné zisky a tak se aspoň snaží se své konkurenci hodně znepříjemnit život.
Já bych všechny ty kompatibilní a renovované tonery zakázala…
Nejde jen o kompatibilní tonery, ale především o levné renovované kazety, jejichž produkce vůbec není po chuti výrobcům tiskáren. Těm se především nelíbí, že zákazník si u nich koupí tiskárnu, ale spotřební materiál už nakupuje u jiného dodavatele. Jedním z důsledků takového přetahování klientů je řada patentových sporů, které s výrobci kompatibilních tonerů vedou výrobci tiskáren.
Dalším ze způsobů ochrany, kterým se výrobci tiskáren snaží zamezit používání neoriginálních kazet, je instalace elektronického čipu . Primárním úkolem čipu je zajistit správnou a zabezpečenou komunikaci mezi tonerem (nebo cartridží) a tiskárnou. Čipy detekují, zda je v tiskárně použita adekvátní kazeta a zda je zasunuta správným způsobem do příslušného slotu. Čipy také upozorňují na klesající hladinu inkoustu nebo nedostatečné množství tonerového prášku. Pokud do tiskárny vložíte nesprávný toner, čip to pozná, zamezí tisku a předejde tak pravděpodobnému poškození tiskárny. Některé „inteligentní“ čipy dokonce po vypotřebování tonerového prášku nebo inkoustu umějí kazetu znehodnotit a tak zabránit jejímu opětovnému použití.
Jenže lidé jsou od přírody zvídaví a dávno zjistili, že každá taková ochrana se dá dříve či později prolomit. Takže i některé kompatibilní tonery obsahují integrované čipy, které tiskárnu dokážou obelstít a přesvědčit ji o tom, že tuto plnohodnotnou alternativu mohou bez obav používat. Stejně jako vy.
Podobné články
Jak vybrat tiskárnu do kanceláře a nespálit se?
Uplynulo již téměř 580 let od chvíle, kdy Johannes Gutenberg přinesl lidstvu svůj revoluční vynález: knihtisk. Objev, který nebývalým způsobem změnil dosavadní chápání světa, přispěl ke svobodnému šíření informací a podílel se na všeobecné rozvoji vzdělanosti. V současnosti plní jednu z původních funkcí knihtisku tiskárny. Pro firmy, státní instituce, obchody, malé i střední podnikatelské subjekty se spolehlivé tiskárny staly absolutní nezbytností. Tisk faktur, dokumentů, objednávek, výplatnic - to vše musí správná kancelářská tiskárna zvládnout. A my vám poradíme, jak vybrat tu nejlepší.
Celý článek »Příběh značky Dell: od montování počítačů na koleni po technologického giganta
Dell dnes patří za jednu z největších technologických společností světa. Firma zaměstnává přes 165 tisíc lidí a její majitel okupuje přední příčky nejbohatších lidí planety. Nebylo tomu tak ale vždy. Ještě před tím, než se Dell vrhl do prodeje tiskáren a dalších komponent byly jeho hlavním produktem montované počítače. Nápad na jejich prodej se urodil v hlavě 19letého amerického studenta.
Celý článek »