Proč nyní do tiskáren Samsung kupujeme tonery HP
Zatímco v současnosti se svět tiskáren točí jen kolem několika málo výrobců, v minulosti se na něm pokoušelo prosadit poměrně velké množství výrobců. Jedním z nich byl i jihokorejský Samsung, který je v současnosti známý zejména pro své telefony, televize, ale třeba také bílou elektroniku. Ještě v roce 2016 však byl i pátým největším prodejcem tiskáren na celosvětovém trhu, přičemž zejména v Asii se mu tehdy dařilo velmi dobře. Ani tato pozice mu však nestačila, díky čemuž se zrodila dosud největší akvizice ve světě tiskáren.
Přestože byl před sedmi lety Samsung pátým největším prodejcem tiskáren na světě, jeho podíl činil pouhopouhá čtyři procenta. Lídr trhu, společnost HP nebo chcete-li Hewlett-Packard tehdy držela jen pro zajímavost 36 % podíl, což byla pro Samsung naprosto nedosažitelná meta.
Trh s tiskárnami navíc již tehdy vykazoval pád kvůli intenzivnímu nástupu smartphonů, počítačů a tabletů, které zapříčinily na mnoha místech výměnu fyzických výtisků za elektronické verze dokumentů. A jelikož Samsung již tehdy udával trend právě ve smartphonech, tabletech a obecně zobrazovacích technologiích, rozhodlo jeho vedení o tom, že pro něj bude do budoucna smysluplnější se zaměřit více na tento segment a to právě na úkor divize tiskáren.
Zrodila se největší akvizice ve světě tiskáren
Plány Samsungu na prodej své divize vyvíjející tiskárny se staly velmi rychle veřejným tajemstvím, které odstartovalo vyjednávání vládců tiskárenského trhu o možném odkoupení. To by jim totiž jednak zajistilo stovky expertů na tiskárny, ale taktéž třeba patenty, které Samsung pro své tiskárny vlastnil a využíval. Vítězem tohoto pomyslného závodu se stalo právě HP, které v září 2016 oficiálně oznámilo, že se chystá divizi tiskáren Samsungu odkoupit a to konkrétně za 1,05 miliardy dolarů, což bylo tehdy v přepočtu zhruba 25 miliard korun.
Nákup měl podle tiskového vyjádření zahrnovat více než 6 500 patentů v oblasti tisku a veškeré zaměstnance, kteří v Samsungu na tiskárnách pracovali. Těch bylo jen pro zajímavost více než 1 300, což měla být pro HP velká personální vzpruha, jelikož experti na vývoj a výrobu tiskáren jsou dlouhodobě obtížně sehnatelní.
Akvizice však nebyla „zadarmo“ ani pro Samsung. Ten měl sice prodejem získat spoustu financí na rozvoj pro něj důležitějších divizí, nicméně část utržených peněz měl obratem vrátit do HP ve formě koupě akcií. V kuloárech se tehdy šuškalo o nákupu akcií v hodnotě 100 až 300 milionů dolarů, přičemž nakonec se podařilo HP vyjednat koupi akcií na horní hranici tohoto rozmezí.
Pokud se vám zdá, že je cena 1,05 miliardy dolarů za divizi tiskáren Samsungu vysoká, vězte, že ve stínu jiných akvizic z technologického světa tomu tak v žádném případě nebylo. Když například v roce 2014 koupil Apple značku Beats zaměřenou na výrobu audio příslušenství, zaplatil za ni 3 miliardy dolarů. Obě tyto částky jsou však zcela zanedbatelné proti nynější snaze Microsoftu koupit herní vydavatelství Activision Blizzard. Za to má totiž zaplatit neuvěřitelných 68,7 miliard dolarů, tedy v přepočtu asi 1,5 bilionu korun.
Přes rok čekání s dobrým koncem
Už po oznámení koupě bylo jasné, že si na celý obchod budou chtít posvítit regulační úřady, zda se ve světě nezrodí monopol. Že nic takového nehrozí sice trvalo společnostem HP a Samsung více než rok, 8. 11. 2017 však bylo vše posvěceno. Hewlett-Packard tehdy totiž se Samsungem oficiálně oznámil, že je akvizice dokončena a tiskárny z dílny jihokorejského giganta tedy de facto zanikají ve prospěch HP, které začne technologie z nich využívat v tiskárnách pod svou „hlavičkou“. Je však důležité jedním dechem dodat, že zánik tiskáren Samsung jako takový neznamenal ukončení jejich podpory zejména z hlediska náplní pro ně. Jediný rozdíl, který se u nich po dokončení akvizice objevil, byl jiný obal. Toner jako takový byl a je stále stejný - tedy takový, jaký jej vyráběl Samsung. O tom ale až později.
Jednalo se hlavně o průmyslové tiskárny určené pro velkoformátový tisk, zejména pak ve formátu A3. Právě na trhu s firemními tiskárnami, u kterých je nestandardní formát zpravidla třeba, se totiž HP v minulosti příliš nedařilo, zatímco Samsung na něm byl poměrně silný. Vize HP se však bohužel tak úplně nenaplnila, jelikož se mu jeho hlavní konkurent na poli firemních tiskáren - společnost Xerox - dohnat nepovedla.
Jak je to s tonery?
Koupě tiskárenské divize Samsungu společností HP nebyla zajímavou zprávou jen pro akcionáře společností či technologické fanoušky, ale taktéž pro majitele tiskáren Samsung. Jak totiž uvádíme výše, ty dokončením akvizice de facto zanikly, což však bohužel neznamenalo nic jiného než způsobení zmatku v tonerech do nich. Ty totiž přestaly být ze dne na den prodávány pod “hlavičkou” Samsungu, jelikož je nahradily tonery prodávané pod značkou HP.
Co naplat, že se jednalo o naprosto totožné tonery. I pouhý design krabiček, ve kterých byly baleny, totiž nadělal ve světě solidní zmatek, který má dozvuky až do dnešních dní. Běžní uživatelé totiž ve výsledku nemají o zániku tiskárenské divize Samsungu ve prospěch HP povědomí, kvůli čemuž se snaží pro své Samsung tiskárny neustále shánět tonery právě z dílny Samsungu, což však již není možné. Pokud tedy vlastníte tiskárnu Samsung i vy a prodejci vám do ní doporučují tonery HP, ničeho se nebojte - jedná se totiž o originální náplně pro vaší tiskárnu, které pro ní navrhl ještě Samsung. Kvůli prodeji jeho divize se však tento produkt musel přejmenovat.
Pro co největší přehlednost se HP snažilo zachovat původní vzhled balení tonerů, aby se v nich lidem co nejlépe orientovalo. Skvělým příkladem je balení toneru Xpress 111L, které si můžete prohlédnout na obrázcích níže. Jak vizuál obalů, tak i jejich tvar se u tohoto toneru takřka neliší, nicméně kvůli neznalosti problematiky kolem tiskáren Samsung ani tohle bohužel HP k zamezení jakýmkoliv nepochopením nestačilo.
Medailonek autora
Jiří Filip
Dlouholetý šéfredaktor magazínů Letem světem Applem a Jablíčkář.cz, technický redaktor magazínu Zboží.cz, editor blogu TonerPartner, technologický nadšenec, hračička a recenzent v jedné osobě. Kromě zkoumání high-tech vychytávek dnešní doby ale i milovník vaření, výletů do přírody, rodiny a sportu, zejména toho týmového.
Podobné články
Příběh značky Samsung: Jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal největší světový výrobce elektroniky
V roce 2018 se společnost Samsung vyšplhala na 12. místo žebříčku nejhodnotnějších firem světa. Jihokorejský gigant loni oslavil 80 let od svého založení a mezi 10 nejhodnotnějšími společnostmi světa najdete jenom dvě, jejichž historie sahá ještě hlouběji. Pojďte s námi zjistit, jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal světový technologický leader současnosti.
Celý článek »Příběh značky HP - přátelství na celý život
Google, Apple, Amazon, Microsoft. Tyto původně garážové firmy byly synonymem malých podniků, jejichž zakladatelé měli na rozjezd svého byznysu jen pár centů. Časem se tyto společnosti rozrostly a jejich výrobky či služby změnily svět. Někdy jim k úspěchu stačil dobrý nápad, jindy značná drzost, s jejíž pomocí majitelé takového podniku neotřelý nápad ukradli konkurenci. Osudy některých posloužily jako námět pro filmové zpracování. Filmy jako Sociální síť, Piráti ze Silicon Valley či Jobs zná dnes téměř každý. Jeden však chybí: příběh firmy Hewlett - Packard, jedné z ikon počítačového průmyslu.
Celý článek »