Psychologie barev: jak barvy působí a na co si dát při jejich tisku pozor?

06. 9. 2021

6. září 2021, 10:00 | Rozhodujete se na základě rozumu, nebo emoci? ve své odpovědi pravděpodobně sázíte na první možnost, řada psychologických výzkumů ukazuje na druhou variantu. Lidé jsou emoční tvorové a jejich aktuální náladu mění třeba i barvy, které vidí. Jak je při tisku propagačních materiálů využít správným způsobem?

Nejprve trocha teorie: všechny odstíny, které lidské oko vnímá - 10 milionů barev - jsou součástí tzv. barevného spektra vymezeného vlnovými délkami 380 750 nm (každá barva je světlem se specifickou vlnovou délkou).

Barvy mimo toto spektrum jsou pro lidi neviditelné, ale např. hmyz a ptáci díky specializovaným světločivným buňkám v oku vidí i ultrafialové barvy.

spectrum.png

Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

Barevné spektrum: fialový konec odpovídá vlnové délce 380 nm, barvy s menší vlnovou délkou se označují jako ultrafialové; červený konec odpovídá délce 750 nm, odstíny s vyšší vlnovou délkou se nazývají infračervené.

Jak vás barvy ovlivňují

Vlivem různých odstínů na naše vnímání a emoční rozpoložení se zabývá psychologie barev. Poznatky tohoto oboru se hojně využívají např. při plánování fasád a interiérů, sportovních událostí či reklamních kampaní.

Důvod je jednoduchý - spojením barev s produkty si zákazníci vytvářejí k výrobku určitý emoční vztah. A podle výzkumů dokonce některé odstíny dokáží člověka přimět ke spontánnímu nákupu, např. u pokladny v samoobsluze.

Emoce spjaté s barvami vycházejí jak z biologického základu, tak z kultury. Jednu a tu samou barvu tak mohou příslušníci různých civilizačních okruhů odlišně. Zatímto pro Evropany je bílá barvou čistoty, Japonci v ní vidí zosobnění smrti. Silný vliv pak mají také osobní zkušenosti a preference jednotlivců.

Nadprůměrně množství lidí např. dává přednost modré a zelené, což je zřejmě dané evolučně. Tyto barvy totiž byly v minulosti důležité pro přežití (modrá = voda, zelená = rostlinná potrava či úkryt). V případě potravin a nápojů ale může jasně modrá naopak vyvolat odpor - modravé zbarvení totiž poukazuje na možnou plíseň.

Jednotlivé barvy můžeme rozdělit na:

  • Teplé barvy - aktivizující charakter; mají také placebo efekt, kdy např. jasně červené a oranžové pilulky dokáží člověka nabudit, aniž by obsahovaly účinnou látku. Řadíme sem červenou, žlutou, světle zelenou a různé odstíny oranžové.
  • Studené barvy - jsou tišící, placebo efekt se projevuje uklidněním; mezi chladné barvy patří odstíny modré a fialové a tmavě zelená.

Neutrální barvy - doplňující odstíny, které vznikají smícháním teplých a studených barev. Řadíme se mj. šedou, bílou béžovou barvu a krémové odstíny.

Výběr barvy je zásadní pro firemní komunikaci i vnímání produktu, např. při tisku vizitek a letáků.
Příkladem je společnost McDonald’s, které se přechodem z červené na zelenou barvu zvýšily mezi lety 2018 a 2019 tržby o 5,5 %. Podle marketingových expertů sehrálo hlavní roli vnímání zelené jako „zdravé“ barvy, díky čemuž byli zákazníci ochotnější utrácet za fastfoodové potraviny více peněz.

Význam barev v marketingu

Jak se tedy určité barvy pojí s různými emocemi? A jaké odstíny použít, pokud chcete, aby vaše služby či výrobky vnímali zákazníci jako spolehlivé?

Červená:

  • emoce: vášeň, síla, vzrušení, vztek, rychlost.

Žlutá:

  • emoce: štěstí,
  • vlastnosti: nižší kvalita, levný výrobek.

Zelená:

  • emoce: zdraví, závist,
  • vlastnost: dražší výrobek, ekologický produkt.

Modrá:

  • emoce: maskulinita, kompetence,
  • vlastnost: vysoká kvalita, spolehlivý výrobek.

Růžová:

  • emoce: sofistikovanost, ženskost, upřímnost.
istock-516144636.jpg

Fialová:

  • emoce: autorita, síla.

Oranžová:

  • emoce: vřelost, vzrušení.

Černá:

  • emoce: smutek, strach, smrt,
  • vlastnost: luxusní produkt.

Bílá:

  • emoce: štěstí, čistota.

Barvy při tisku

Při tisku propagačních materiálů mějte na paměti, že ne všechny barvy, které vidíte na obrazovce, tiskárna skutečně vytiskne. Elektronická zařízení totiž využívají tzv. RGB mód a jednotlivé odstíny tvoří skládáním bílé, zelené, červené a modré.

Tiskárny ale pracují na principu CMYK módu, kdy jednotlivé barvy vytvářejí „odečítáním“ černé, žluté, purpurové a azurové barvy (bližší informace najdete v článku o srovnání RGB a CMYK barev). To mj. znamená, že běžné tiskárny nevytisknou odstíny světle žluté, růžové a zelené a nahradí je tmavějšími variantami.

To ovšem může způsobit zásadní posun ve vnímání nabízených služeb - zatímco světle zelená povzbuzující charakter, tmavě zelená je spíše uklidňující. Problém vyřešíte použitím speciálních tiskových zařízení s hexachromovými tonery, které obsahují celkem šest barev (místo standardních čtyř).

Buďte u toho jako první
Nejnovější informace o novinkách a akcích přímo na váš e-mail.

Podobné články

RGB vs. CMYK: jak dosáhnout při tisku nejlepších výsledků?

Představte si, že tisknete důležitou prezentaci na poradu. Zdánlivě nic obtížného - stačí zadat tisk. Jenže pak si všimnete, že barvy na...

16. 11. 2020  Celý článek »

Jak vytisknout jmenovky, vizitky a další propagační materiály?

Potřebujete rychle zpracovat a vytisknout reklamní materiály a copycentrum není po ruce nebo vás zkrátka tlačí čas? Žádný strach, dnes už...

18. 1. 2021  Celý článek »

Doprava od 69 Kč

na výdejní místa

Doručení do 48 hodin

Jsme fakt rychlí

U nás máte čas

Zboží můžete vrátit do 30 dnů

Odměníme Vás

Za každý nákup získáte věrnostní body