Epson: příběh inovátorské značky, která začínala v prodejně sojové pasty

9. 4. 2021

Není moc firem, který by se mohly pochlubit tím, že v pravidelných cyklech přicházejí s průlomovými technologiemi. Epson jednou z takových společností je. Začátky jejího příběhu se přitom točí okolo výroby hodinek, k tiskárnám se Epson pořádně dostal až díky olympiádě v Tokiu. Pokračování v článku…

Obsah:

  • Na počátku byl čas
  • Od olympiády k tiskárnám a počítačům
  • Krátký ústup z výsluní
  • Na počátku byl čas

    Seiko Epson Corporation (zkráceně Epson) je dnes jedním z předních konglomerátů zaměřených na výrobu špičkové výpočetní a zobrazovací elektroniky. Vedle tiskáren a náplní najdete v sortimentu této japonské společnosti projektory, počítače, chytré pokladny nebo třeba nadrozměrné LCD displeje.

    Stejně jako řada jiných gigantů v oblasti elektroniky, i Epson (pod názvem Daiwa Kogyo) začínal malou dílnou, na hony vzdálenou dnešní obří korporace. V roce 1942 ji ve městě Suwa založil - jako dceřinou společnost firmy Daino Seikosha (dnes Seiko) - Hisao Yamazaki.

    Ochrannou ruku nad Yamazakim a jeho podnikem od počátku držel Kintarō Hattori, významný japonský hodinář a zakladatel zmíněné společnosti Daino Seikosha. Budoucí Epson se zabýval především výrobou hodinových součástek. Zajímavostí je, že původní dílna firmy vznikla na místě bývalé prodejny sójové pasty miso, oblíbené ingredience japonské kuchyně.

    V roce 1959 převzala Daiwa Kogyo od své mateřské společnosti část továrny na výrobu hodinky. Nešlo ovšem o žádný nepřátelský akt, obě firmy nadále spolupracovaly (toto spojenectví trvá ostatně dodnes). V roce 1969 uvedly na trh Seiko Quartz-Astron 35SQ - první komerční elektronické hodinky využívající oscilátor z křemíku.

    seiko_astron.jpg

    Zdroj: By Deutsches-uhrenmuseum - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49275392

    Od olympiády k tiskárnám a počítačům

    Ještě předtím se ale obě společnosti staly oficiálním dodavatelem časomíry pro letní olympijské hry v Tokiu (1964). Tímto na první pohled symbolickým aktem se začala psát kapitola Epsonu jako společnosti, která vyrábí elektronické tiskárny.

    S jejich výrobou firma experimentovala už několik let, impulzem pro uvedení do prodeje bylo ale právě japonské hostování olympiády. Organizátoři totiž potřebovali zařízení, které by změřený čas dokázalo vytisknout. Na základech tiskárny, které Daiwa Kogyo a Daino Seikosha (tedy Epson a Seiko) dodaly, vznikla o několik let jedna z prvních komerčních tiskáren později - EP-101.

    Tiskové zařízení se využívalo především pro tisk výsledků z digitálních kalkulátorů. K osobnímu počítači se běžně připojovala až jehličková tiskárna Epson TX-80. Její vylepšená verze (model MX-80) se ve své době stala nejprodávanější tiskárnou v USA.

    Věděli jste, že…
    Přemýšleli jste někdy nad původem jména Epson? Označení dnešního tiskárenského giganta je variací na slovní hříčku EP’s Son (→ Epson). Vychází z toho, že tiskárna EP-101 byla oproti původnímu prototypu mnohem menší a budila dojem „potomka“ (syna).
    Název Epson se rychle ujal a v roce 1982 si ho do názvu vetkla i Daiwa Kogyo, která se přejmenovala na Epson Corporation (a o tři roky později pak na Epson Seiko Corporation).

    epson-hx-20.jpg

    Začátkem 80. let uvedl Epson na trh první notebook, Epson HX-20. Sloužil k výpočetním operacím a psaní jednoduchých programů, daly se na něm ale hrát i primitivní hry. Přístroji nechyběla ani malá tiskárna, externí aplikace se načítaly ze speciálních kazet s magnetickým páskem.

    Epson stojí také za technologií Micro Piezo tisku, která umožňuje velmi detailní tisk úpravou velikosti procházejících kapek inkoustu. Díky tomu mohla firma v roce 1994 nabídnout vůbec první komerčně dostupnou barevnou tiskárnu, Stylus Color (P680) s rozlišením 720 DPI. Současně s ní uvedl Epson na trh rychleschnoucí barevné inkousty.

    Tím společnost obešla dva hlavní problémy, která počátkem 90. let bránily rozšíření barevných tiskáren: nepřesný tisk a splývání barev po nanesení. Mimochodem, technologie Micro Piezo se používá dodnes.

    Krátký ústup z výsluní

    Příběh Epsonu by nebyl úplný bez kontroverzí, které se ale v menší či větší míře prolínají historií většiny světových korporací. V roce 2003 obvinila holandská organizace pro ochranu spotřebitelů Epson z toho, že zákazníkům neumožňuje využít všechen inkoust v náplních. Později se ale ukázalo, že zbytkový inkoust je nezbytný pro správné fungování tiskové hlavice.

    V roce 2015 pak vyšlo najevo, že některé tiskárny Epson hlásí žádají výměnu cartridge ve chvíli, kdy v náplni zbývá stále asi 20 % inkoustu. Žádná z těchto afér ale dobré jméno společnosti trvale nepoškodila.

    Epson se brzy vrhl do dalších technologických výzev. V roce 2016 uvedl vlastní VR brýlí přišel na trh s inkoustovou tiskárnou SureColor SC-P10000, která tiskne až do šířky 1,11 metru (a hodí se tedy pro velkoformátový tisk).

    Příběhy dalších společností
    Zajímá vás, jak se dnešní výrobci tiskáren dostali tam, kde jsou dnes? Přečtěte si také o historii společností Brother, Samsung, HP, CanonDell.

    Podobné články

    4 minuty čtení

    Příběh značky Samsung: Jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal největší světový výrobce elektroniky

    V roce 2018 se společnost Samsung vyšplhala na 12. místo žebříčku nejhodnotnějších firem světa. Jihokorejský gigant loni oslavil 80 let od svého založení a mezi 10 nejhodnotnějšími společnostmi světa najdete jenom dvě, jejichž historie sahá ještě hlouběji. Pojďte s námi zjistit, jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal světový technologický leader současnosti.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa

    Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.

    Celý článek »